Beleidsmedewerker monumenten/ Adviseur Vergunningen Monumenten
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Schiedam is FlexIntens op zoek naar een Beleidsmedewerker monumenten/ Adviseur Vergunningen Monumenten voor 32 uur per week.Schiedam
Schiedam is een innovatieve maakstad met grootstedelijke opgaven én buurtgerichte vraagstukken. Schiedam is een karaktervolle plek. Met de molens, de Lange Haven, de distilleerderijen en de havens als belangrijk erfgoed uit de unieke historie van de stad. De groene longen, de achtertuin Midden Delfland en dorp Kethel vormen belangrijke elementen die het wonen in Schiedam binnen de verstedelijkte agglomeratie aangenaam maken. Kunst, cultuur en erfgoed, horeca en evenementen in het historische stadshart geven sfeer aan de stad. Schiedam profileert zich als authentiek, vernieuwend en levendig. Erfgoed is een motor voor gebiedsrevitalisering, niet het minst voor onze historische binnenstad. Herbestemming, restauratie en onderhoud van monumenten zijn hierbij van belang.
Het succes van beleid is afhankelijk van het begeleiden van eigenaren van monumenten in het behouden van hun panden en andere waardevolle erfgoedzaken: van strategisch meedenken met grote bouwprojecten tot het laten restaureren van het spoelingsschip. Schiedam kent ruim tweehonderd rijksmonumenten en meer dan driehonderd gemeentelijke monumenten. De binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht. Wij zoeken een beleidsmedewerker monumenten die deze opgave samen met collega’s vorm wil geven.
Team
Monumentenzorg is onderdeel van team Cultuur, Economie en Stadspromotie. Schiedam heeft ambitie met haar erfgoed. Of het nu gaat om de typerende jenevergebouwen in de binnenstad, om de scheepsbouwbedrijven in de havens of om de dorpskern van Kethel, het erfgoed is een belangrijke identiteitsdrager van onze gemeente. Niet voor niets is monumentenzorg gepositioneerd binnen het team dat zich richt op stadsmarketing.
Het cluster bestaat uit totaal 5 medewerkers. Je werkt in teamverband samen met de twee collega’s op het gebied van monumentenzorg en vergunningverlening. Daarnaast is er ook een beleidsadviseur voor beleidsadvisering en –ontwikkeling en een collega die zich meer richt op de binnenstad. Het team werkt nauw en hecht samen. We trekken graag met elkaar op, leren van elkaar, zijn gezelligheid en bevlogenheid. Humor is belangrijk!
Wat ga je doen?
Als beleidsmedewerker monumenten beoordeel en begeleid je vergunningaanvragen. Hierbij behartig je de belangen van monumentenzorg en ben je een spil tussen de aanvrager, de adviescommissie monumenten, de adviseurs van de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed en interne Schiedamse collega’s van het team Vergunningen en Handhaving. Uiteindelijk stel je het advies op dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunning.
Je ziet toe op de juiste uitvoering van vergunde werkzaamheden aan monumenten. Bij bijzondere of complexe projecten speel je soms een meer begeleidende rol. Je speelt een rol bij handhaving op illegale werkzaamheden aan beschermde monumenten of aan panden binnen het Beschermd Stadsgezicht.
Daarnaast behandel je vragen van monumenteigenaren met betrekking tot hun monument of karakteristieke panden binnen het Beschermde Stadsgezicht. Je komt dus regelmatig op locatie om advies te geven over onderhoud, verduurzaming of over noodzakelijke vergunningen voor voorgenomen werkzaamheden. Je bent hierdoor voor eigenaren één van de gezichten van monumentenzorg in Schiedam.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Opleiding op gebied van erfgoed of bouwkunde
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Duurzaamheid: In het cv is kort beschreven in welke mate en hoe uw bedrijf of uw kandidaat aan duurzaamheid doet
- Minimaal 2 jaar relevante gemeentelijke ervaring
- Minimaal 2 jaar ervaring op het gebied van vergunningverlening
- Het is van belang dat de kandidaat zoveel mogelijk fysiek op locatie kan werken. De kandidaat is hier akkoord mee
Competenties
- goede adviserende vaardigheden
- goede belangenbehartiger
- goede communicatieve vaardigheden
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 29-05-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
32 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.