Terug naar overzicht

Bestuurssecretaris - Organisatiejurist

  • Provincie

    Gelderland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    J.s. de Jongplein 2, Tiel

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Omgevingsdienst Rivierenland is FlexIntens op zoek naar een Bestuurssecretaris - Organisatiejurist voor 28 tot 32 uur per week.

Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.



Opdrachtgever

De organisatie
Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Opdracht
Doel van de opdracht

De Omgevingsdienst Rivierenland zoekt tijdelijke versterking om bestuurlijke besluitvorming die onze leefomgeving raakt zorgvuldig, transparant en juridisch onderbouwd tot stand te laten komen. De ingehuurde professional fungeert als verbindende schakel tussen Bestuur, Directie en het Gelders Stelsel en borgt integriteit, kwaliteit en uitvoering.

Resultaatgebieden

  • Bestuurlijke ondersteuning Ondersteunen van Directie en Bestuur bij bestuurlijke vraagstukken, inclusief ondersteuning van de Algemeen directeur als secretaris van het Algemeen en Dagelijks Bestuur.
  • Besluitvorming en opvolging Screenen van voorstellen op volledigheid, juistheid en uitvoerbaarheid; organiseren van agenda’s; opstellen van verslagen; bewaken van de uitvoering van besluiten.
  • Integriteit en mandaatbewaking Adviseren over het juiste gebruik van mandaten en borgen van integriteit; optreden als klachtencoördinator conform Awb en GR Omgevingsdienst Rivierenland.
  • Juridische kaders en implementatie Ontwikkelen en adviseren over gemeenschappelijke regelingen, organisatiebesluiten en mandaatregelingen; zorgdragen voor implementatie binnen de organisatie.
  • Contractadvies en risicobeheersing Toetsen van contracten en overeenkomsten; signaleren van juridische risico’s; borgen van voorwaarden die publieke belangen beschermen.
  • Stakeholderrelaties en informatievoorziening Onderhouden van contacten met interne en externe partijen; zorgen voor afstemming en tijdige, duidelijke informatievoorziening over bestuurlijke besluiten en procedures.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding Rechten, Bestuurskunde, Publiek Management op minimaal hbo bachelor niveau
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Bestuurssecretaris en/of Organisatiejurist binnen de overheid of een publiek samenwerkingsverband
  3. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Bestuurssecretaris en/of Organisatiejurist binnen de overheid of een publiek samenwerkingsverband
  2. Aantoonbare kennis van gemeenschappelijke regelingen, mandaatregelingen, organisatiebesluiten en basis bestuursrecht (zoals Awb, Wmebv, Wep en Woo in het kader van actieve openbaarmaking)
  3. Aantoonbare werkervaring met mandaat- en organisatiebesluiten
  4. Aantoonbare werkervaring met contractadvies, inclusief signaleren en mitigeren van juridische risico’s
  5. Aantoonbare werkervaring met complexe gemeenschappelijke regelingen en juridische advisering
  6. Aantoonbare werkervaring met het beoordelen van contracten en overeenkomsten voor diensten en producten

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit: Je begrijpt besluitvorming, herkent belangen en timing, en stemt je advies daarop af
  • Juridisch oordeelsvermogen:Je legt regels helder uit, toetst voorstellen op rechtmatigheid en signaleert risico’s
  • Organiseren en opvolgen: Je plant vergaderingen, bewaakt agenda’s en zorgt dat besluiten worden uitgevoerd
  • Communiceren en samenwerken: Je maakt complexe zaken begrijpelijk en stemt effectief af met interne en externe partijen
  • Integriteit en vertrouwen: Je bewaakt mandaten en afspraken, handelt zorgvuldig en bent betrouwbaar

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 05-12-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

28 tot 32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures