Contractmanager Lombokplein Stadsingenieurs
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Contractmanager Lombokplein Stadsingenieurs voor 25 uur per week.Korte beschrijving speelveld
Voor de stadsingenieurs van de gemeente Utrecht zijn we op zoek naar een contractmanager die voornamelijk ingezet zal worden op het project Lombokplein in het stationsgebied van Utrecht. Het Lombokplein is een groot complex binnenstedelijk project. Alle facetten van herinrichting openbare ruimte komen hierin terug. Hieronder behoren o.a. verlegging van (grote) kabels en leidingen, riolering, bouw van constructies (bruggen en kades) dichtbij bestaande bebouwing, wegen, openbare verlichting en VRI. Daarnaast is bij de herinrichting van de openbare ruimte de projectfasering en BLVC tijdens de uitvoering een belangrijk aandachtspunt. Dit project werkt momenteel in een 2 fasen contract/bouwteam aan de uitwerking van het definitief/- en uitvoeringsontwerp.
De contractmanager is verantwoordelijk voor de beheersing van het gehele proces van contractvoorbereiding, aanbesteding en uitvoering richting de marktpartij. De contractmanager is ook degene die de dagelijkse contacten onderhoudt en zo nodig de onderhandelingen voert met de marktpartij. Hij of zij zal zich bezighouden met de voorbereiding en begeleiding van het projectcontract Lombokplein. De contractmanager is bekend met de hectiek van een (gemeentelijke) projectorganisatie en kent zijn rol vanuit de opdrachtgeverszijde. In dit project wordt gewerkt conform IPM.
Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. De gemeente zet in op binnenstedelijke verdichting, waarbij gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Naast veel bouwopgaven zijn er veel opgaven in de openbare ruimte om Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te maken. Het organisatieonderdeel Ruimte van de gemeente Utrecht houdt zich hier mee bezig.
Je taken zijn:
- Contactpersoon zijn voor collega contractmanagers en inkopers (o.a. bij afdeling Beheer Openbare Ruimte – BOR) t.b.v. inkoopvraagstukken;
- Beheren van het wijzigingenproces in samenwerking met de Projectbeheerser;
- Zorg dragen voor het opstellen van een goed en kwalitatief hoogstaand realisatiecontract;
- Controleren of de aannemer zijn EMVI belofte nakomt, en spreekt de opdrachtnemer hierop aan;
- Monitoren voortgang, tijdige levering en goedkeuren van aangeboden producten en documenten, ook i.r.t. betaalmomenten;
- (Mede)beoordelen voortgangsrapportages, verslagen en planning;
- Verzorgen en regie voeren op eventuele nieuwe uitvragen binnen overeenkomst (bij eventuele scopewijzigingen);
- Bundelen en verzorgen van reacties naar contractpartij;
- Verantwoordelijk zijn voor de beheersing van het bouwteambudget en bewaken dat de aanbieding van de realisatieprijs binnen het afgesproken plafondbedrag blijft;
- Opzetten en actueel houden van het contractbeheersplan. Draagt vervolgens ook zorg voor de contractbeheersing;
- Leiding geven aan het inkoop – contract (beheers)team;
- Evalueren en toetsen contract aan opdracht en overige gemaakte afspraken;
- Uitvoeren van risicoanalyses om te bepalen of toetsen worden behaald;
- Beslissen over bonus/malus, opschortingen, kortingen en boetes, VTW’s;
- Verantwoordelijk zijn voor eventuele contractwijzigingen en afstemming met inkoop- en de aanbestedingsjurist.
Jij hebt:
- Minimaal een afgeronde HBO opleiding met technische of bedrijfskundige achtergrond (Bachelor of Built Environment);
- Aantoonbare ervaring, minimaal 5 jaar of meer, met het contractmanagement voor bouwprojecten en civiele projecten in een gemeentelijke projectomgeving (G4 gemeente is pré);
- Aantoonbare ervaring met het opstellen van en beheren van contracten binnen bouwprojecten en IPM teams;
- In de afgelopen 5 jaar aantoonbaar ervaring met het opstellen en beheersen van overeenkomsten onder UAV, UAV-GC voorwaarden met als contractbeheersing het gebruik van Systeem Gericht Contractbeheersing (SCB);
- Aantoonbare ervaring met bouwteams en 2-fasen contracten;
- Aantoonbare kennis van de Aanbestedingswet 2012 en UAV-GC 2005 en overige nationale Europese wet- en regelgeving.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Minimaal een afgeronde HBO opleiding met technische of bedrijfskundige achtergrond (Bachelor of Built Environment);
- Je aantoonbare ervaring met het werken in een IPM team
- Je hebt aantoonbare ervaring met het werken in een bouwteam
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Je hebt bij voorkeur een technisch bedrijfskundige achtergrond
- Geef minimaal 2 relevante voorbeelden waaruit blijkt dat je in een bouwteam hebt gewerkt
- Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring of meer als contractmanager op civiele projecten in de openbare ruimte
- Je hebt bij voorkeur aantoonbare ervaring opgedaan bij een overheidsorganisatie, bij voorkeur bij een grote gemeente
- Je hebt aantoonbare kennis van de aanbestedingswet (2012) en UAV-GC 2005 etc
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 22-08-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
25 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.