Terug naar overzicht

CRM Adviseur/ Functioneel Consultant

  • Provincie

    Gelderland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Hofstraat 110, Apeldoorn

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Kadaster is FlexIntens op zoek naar een CRM Adviseur/ Functioneel Consultant voor 32 tot 36 uur per week.


Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Opdracht
Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster de systemen voor Customer Relation Management (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM) en de Product Diensten catalogus (PDC) zijn vervangen. Deze transitie heeft een aanzienlijke impact op de organisatie en raakt veel diensten. Hierbij gaan we niet ‘as is’ over maar gebruiken we het moment om op te schonen en processen optimaal in te richten. Generiek waar het kan en uniek waar het nodig is.

Voor de uitvoer van dit project is een projectorganisatie en een verandermanagementteam ingericht. De afdeling Operatie Dienstverlening Registratie (ODR) heeft speelt een belangrijke verantwoordelijkheid bij het beheer van de systemen en het optimaliseren van klantprocessen en neemt vanuit die scope deel aan het project. Tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding is duidelijk geworden dat het om een complex speelveld gaat. Zodra de voorbereidingen voor de implementatie starten is het van cruciaal belang dat Kadaster kennis en ervaring heeft om met de leverancier deze complexiteit om te zetten in generieke processen, oplossingen en inrichtingskeuzes. De CRM-adviseur gaat deze taak op zich pakken en stuurt en denkt van strategisch tot technisch niveau mee. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de adviseurs, de product owner en de functioneel beheerders binnen het team van ODR. Deze collega’s brengen vooral kennis in van de huidige situatie, terwijl de CRM-adviseur met zijn of haar ervaring uit eerdere migraties waardevolle inzichten toevoegt. Zo bouwen we tijdens deze migratie stap voor stap de kennis op.

Als CRM-adviseur ben je een verbindende kracht binnen het team dat verantwoordelijk is voor de implementatie en het in beheer nemen van een nieuw CRM-systeem in een SaaS-omgeving.

Je werkt nauw samen met de leverancier, bereidt besluitvorming voor, doet inrichtingsvoorstellen en bewaakt de generieke inrichting van het systeem. Daarbij betrek je actief de gebruikersorganisatie bij het ontwerp en de implementatie, met als doel een efficiënt en gebruiksvriendelijk proces voor zowel klant als interne gebruiker.

Je werkt hierbij vanuit je ervaring in omgevingen waar casegericht werken en verkoop- en productieorder processen samengaan. Je begrijpt de dynamiek van klant- of dossiergerichte processen in combinatie met gestandaardiseerde productie- of leveringsprocessen. Je bent in staat om deze werelden te verbinden in één generiek CRM-procesmodel, waarbij flexibiliteit en efficiëntie in balans zijn.

Binnen het team lopen er ook andere implementatietrajecten, zoals een nieuw systeem voor indentiteits- en toegansgbeheer. De overgang van applicaties en systemen in eigen beheer naar Saas-diensten heeft impact op de taken en de benodigde kennis van de betrokken product owners en functioneel beheerders. De CRM-adviseur adviseert ook over deze veranderingen en adviseert het management.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • SAP-ECC 6.0 Ehp 8;
  • SAP-CRM 7.0 Ehp 4;
  • Product Diensten Catalogus beheren we in ECC;
  • CIAM (indentiteits- en toegangsgbeheer).

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Projectmatige samenwerking: je fungeert als schakel in het project tussen interne stakeholders en de externe leverancier vanuit de afdeling ODR. Je bereidt besluitvorming voor en vertaalt functionele wensen naar concrete inrichtingsvoorstellen. Je adviseert het management op de te maken keuzes;
  • Generieke inrichting bewaken: je zorgt dat het nieuwe CRM-systeem generiek en schaalbaar wordt ingericht, met oog voor herbruikbaarheid en standaardisatie;
  • Gebruikersbetrokkenheid: je betrekt actief de gebruikersorganisatie bij ontwerp, validatie en adoptie van het systeem;
  • Procesoptimalisatie: je stuurt op het standaardiseren van processen, met specifieke aandacht voor de integratie tussen verkoopordermanagement en productieordermanagement;
  • Datamigratie: je bereidt de migratie voor van (minimale) data uit het oude systeem, inclusief datakwaliteit, mapping en validatie naar de nieuwe oplossing;
  • Training & adoptie: je ondersteunt key users, adviseurs, functioneel beheerders en eindgebruikers bij de overgang naar het nieuwe systeem en bouwt de benodigde kennis op bij de betrokken collega’s;
  • Kwaliteitsborging: je stuurt op de functionele kwaliteit van de oplossing en bijdragen aan testscenario’s en acceptatiecriteria;
  • Integratie met aanpalende SaaS-oplossingen: je stemt de CRM-inrichting af met systemen zoals CCaaS (bijv. klantcontactplatformen) en CIAM (identiteits- en toegangsbeheer), om een geïntegreerde klantreis en veilige toegang te waarborgen;
  • Advisering: je adviseert het management over de in te richten nieuwe organisatie en de benodigde kennis.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift
  2. HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur in Bedrijfskunde, Informatiekunde of een vergelijkbare richting
  3. Minimaal 5 jaar ervaring met CRM en andere Saas diensten en diepgaande kennis van verschillende CRM systemen
  4. Minimaal 5 jaar ervaring met grote complexe verandertrajecten
  5. Minimaal 7 jaar ervaring met projectmanagement
  6. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Je hebt aantoonbare en relevante ervaring met de gevraagde werkzaamheden. Geef aan (max 300 woorden) waaruit deze ervaring blijkt en hoe je draagvlak creëert bij veranderingen en een verbindende rol pakt
  2. Je laat via een casus (max. 300 woorden) zien hoe je stuurt op procesoptimalisatie. Waarbij je laat zien hoe je schakelt tussen de verschillende niveaus en de stakeholders erbij betrekt. (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden).
  3. Je toont duidelijk aan (max 300 woorden) hoe je de kennis m.b.t. CRM en werken met SaaS diensten opbouwt in de organisatie. (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden).

Competenties

  • Inzicht in verkoop- en productieprocessen en hun onderlinge afhankelijkheden
  • Ervaring met datamigratie en verandermanagement
  • Sterke communicatieve en projectmatige vaardigheden
  • Kan makkelijk kennis overdragen en mensen stimuleren
  • Vermogen om functionele keuzes te onderbouwen en te vertalen naar systeeminrichting
  • Ervaring met integratie van CRM met andere SaaS-oplossingen zoals CCaaS en CIAM
  • Focus op gebruikerservaring en procesverbetering
  • Certificering in CRM-systemen of projectmanagementmethodieken is een pré
  • Een stevige persoonlijkheid die staat voor bepaalde keuzes en draagvlak creëert

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 16-09-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 tot 36 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures