Terug naar overzicht

Domeinmanager Ruimte, Beheer en Duurzaamheid

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Wijk bij Duurstede is FlexIntens op zoek naar een Domeinmanager Ruimte, Beheer en Duurzaamheid voor 32 uur per week.

Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.
Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Opdracht

De gemeente Wijk bij Duurstede zoekt een tijdelijke vervanger voor de functie Domeinmanager Ruimte, Beheer en Duurzaamheid. Samen met je collega-domeinmanagers (de domeinmanager Inwoners, Veiligheid en Samenleving en de domeinmanager Binnen, Mensen en Middelen) en met de gemeentesecretaris/algemeen directeur vorm je het Management Team van onze gemeentelijke organisatie. Een compact team van vier mensen waarvoor integraal werken, elkaar aanvullen, de verschillen benutten en collegialiteit belangrijke basiswaarden zijn om de opgaven waar onze gemeente voor staat inhoud te geven. Deze waarden passen bij jou en draag je zelf ook uit.

Leidinggeven

Je geeft direct leiding aan de teamleider Duurzaamheid, de teamleider Beheer Openbare Ruimte en de teamleider Fysieke Leefomgeving. Je hebt een coachende leiderschapsstijl, waarbij je voldoende ruimte geeft voor ontwikkeling.

Duurzaamheids- en Ruimtelijk domein

Onze opgave op het vlak van het Duurzaamheids- en Ruimtelijk domein is groot. Er zijn meer ambities en opgaven dan er ruimte is. Dat vraagt om keuzes. Daarom vragen we dat je een kei bent in prioriteren. Dat je ziet waar keuzes gemaakt kunnen of moeten worden en dat je de keuzes op de agenda van het MT zet en bespreekbaar maakt bij het bestuur. Wij noemen dit goed contracteren. De toekomstbestendigheid van onze gemeente hangt af van de mate waarin we erin slagen om de vitaliteit in onze gemeente in balans te krijgen en continu te blijven verbeteren. Als domeinmanager vervul je hierin een cruciale rol.

Integrale aanpak

Je zorgt voor een integrale aanpak voor de uitvoering van taken en projecten; zowel binnen domein RBD als over de domeinen heen. Je bewaakt voortgang en resultaten. De teamleiders krijgen ruimte om leiding te geven aan de medewerkers en te focussen op hoofdlijnen van beleid binnen het team.

Strategische visie

Verder ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van, adviseren over en uitdragen van de strategische visie op organisatie en beleid en je adviseert over complexe strategische vraagstukken op bestuurlijk en concern breed niveau met een grote politieke en maatschappelijke impact vanuit het domein RBD. Je treedt op als zelfbewust partner in de regio; je signaleert en verbindt vanuit lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Je onderhoudt netwerken en speelt in op kansen en mogelijkheden die zich voordoen.

Bestuurlijke prioriteiten

Jij brengt bestuurlijke prioriteiten samen, met een kritische houding voor wat haalbaar is voor de organisatie, en je zet de strategie om in haalbare plannen. Je draagt zorg voor borging en verankering van de ingezette ontwikkelingen en je maakt de kenmerken van de organisatie ‘levend’ voor de medewerkers in de praktijk van alledag.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een managementfunctie bij een gemeentelijke instelling
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Ruimtelijk domein in een gemeentelijke instelling
  3. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Aantoonbare werkervaring met moderne bedrijfsvoering en proces- en programmamanagement
  2. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als integraal manager/afdelingshoofd/directeur in een politiek-bestuurlijke omgeving
  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Ruimtelijk Domein

Competenties

  • Je biedt op motiverende wijze ruimte aan ontwikkeling van mensen. Je bent gedreven het beste uit onze organisatie te halen. Je bent transparant over rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden
  • Je bent een uitstekende teamspeler en een voorbeeld als het gaat om constructieve samenwerking met bestuur, collega’s en externe partners
  • Op het van ‘buiten naar binnen werken’ heb je een duidelijke visie. Je signaleert en benut kansen voor inwonersparticipatie
  • Je bent ook een realist. Je toetst prioriteiten op praktische haalbaarheid en je kunt strategie en ideeën omzetten in concrete plannen
  • Je draagt zorg voor borging en verankering van de ingezette ontwikkelingen
  • Competenties die nodig zijn om in deze functie succesvol te zijn: omgevingsbewustzijn, bestuurlijke sensitiviteit, communicatieve vaardigheden, besluitvaardigheid, overtuigingskracht en zelfreflectie

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 28-05-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures