Terug naar overzicht

Handhavingsjurist

  • Provincie

    Noord Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Amstel 1, Amsterdam

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Amsterdam is FlexIntens op zoek naar een Handhavingsjurist voor 32 uur per week.

Opdrachtomschrijving
Als handhavingsjurist ben je geen standaard jurist! Je bevindt je vaak in situaties met verschillende belangen. Binnen het team Woningkwaliteit, in samenwerking met stadsdelen, richt je je op het aanpakken van achterstallig onderhoud en het bevorderen van duurzaamheid in woningen. De recent vastgestelde Amsterdamse aanpak volkshuisvesting (AAV) bevat gemeentelijke ambities, op gebied van woningkwaliteit uiteen worden gezet. Met als uitgangspunt dat woningen ten minste veilig, gezond en toekomstbestendig moeten zijn.

  • Je coördineert activiteiten om achterstallig onderhoud en verduurzaming van woningen aan te pakken en werkt nauw samen met projecthandhavers en toezichthouders. Je begeleidt, coacht, en ontwikkelt hen bij hun werkzaamheden.
  • Je voert alle voorkomende (juridische) werkzaamheden uit rond achterstallig onderhoud en kwaliteitscontroles, waarbij je controleert en adviseert over naleving van wet- en regelgeving, zoals de Huisvestingswet, Woningwet, Omgevingswetgeving (Wabo en Bouwbesluit 2013 en Wet Ruimtelijke Ordening).
  • Bij handhaving werk je nauw samen met andere disciplines van Wonen en ketenpartners zoals het VTH-domein (stadsdelen).

Werkzaamheden
Dit doe je op een gemiddelde werkdag

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor projecthandhavers tijdens controles op achterstallig onderhoud;
  • Je zorgt voor kwaliteitscontrole op de primaire besluitvorming (herstelsancties, boetes en bestuursdwang);
  • Je beoordeelt de relevantie en haalbaarheid van handhavingsbesluiten en neemt zelf maatregelen tot het opleggen van bestuurlijke sancties indien nodig;
  • Je zorgt voor de juiste juridische formulering en kwaliteit van de te nemen besluiten;
  • Je begeleidt de werkzaamheden van begin tot eind bij een gecontroleerd pand, tot eventuele sluiting;
  • Je zorgt voor verslaglegging van bevindingen, complete registratie en dossieropbouw;
  • Je stelt verweerschriften op bij bezwaarprocedures, en assisteert bij voorlopige voorzieningen (rondom het sluitingsbesluit) en beroepsprocedures. Daarnaast vragen we of je een bijdrage wilt leveren aan:
  • De opstart en/of uitvoering van diverse projecten op het gebied van woningkwaliteit en verduurzaming;
  • Het (mee)werken aan de innovatie van het beleid rondom handhavingsprocessen, mede door het volgen van inhoudelijke ontwikkelingen, en het doen van voorstellen tot aanpassing of verbetering;
  • Het verzorgen van de afhandeling van Woo-verzoeken.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal vier jaar werkervaring als handhavingsjurist of in een vergelijkbare juridische functie
  2. De aangeboden kandidaat heeft werkervaring met bestuurlijke processen en inzicht in gemeentelijke en politieke besluitvormingsprocessen
  3. De aangeboden kandidaat heeft de bereidheid om hybride te werken, met een minimale aanwezigheid van twee dagen per week op kantoor
  4. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau
  5. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante rechtsgebieden binnen het domein Wonen (zichtbaar in werkervaring of afgeronde specialisatiecursussen)
  2. De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde juridische WO-opleiding

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Relatiebeheer
  • Initiatief
  • Resultaatgerichtheid
  • Overtuigingskracht

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 14-08-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures