Terug naar overzicht

Informatie en Data Analist Omgevingscondities

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Leidseveer 2, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de BIJ12 is FlexIntens op zoek naar een Informatie en Data Analist Omgevingscondities voor 24 uur per week.

Wie zijn wij
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. BIJ12 zorgt voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Hieraan wordt gewerkt vanuit 4 units:

  • Faunazaken en ACSG (Advies Commissie Schade Grondwater)
  • Natuurinformatie en Natuurbeheer (NiNb)
  • GBO voor het beheer van gezamenlijke informatiesystemen
  • Stikstof en Natura 2000

Achtergrond Verbeterprogramma VHR-monitoring
BIJ12 is opdrachtnemer van het Verbeterprogramma VHR-monitoring (VVM). Hierin wordt gewerkt aan de noodzakelijke en urgente verbeteringen in het landelijk stelsel van natuurmonitoring, informatievoorzieningen en rapportage, die voortkomen uit de gezamenlijke informatiebehoefte van Programma Natuur (PN), Programma stikstofreductie en natuurverbetering (PSn) en wet-en regelgeving. De uitvoering daarvan is een opgave voor Provincies en Rijk gezamenlijk.

De activiteiten in dit programma zijn georganiseerd langs drie inhoudelijke programmalijnen, die voortkomen uit de verschillende vormen van monitoring: Natuurmaatregelen, Omgevingscondities en Doelbereik. Iedere programmalijn kent een projectteam. Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma. Naast de drie programmalijnen is in 2024 de start gemaakt met de programmalijn Data en Informatievoorziening.

Context
Opdrachtgever voor het programma is de Stuurgroep Natuurmonitoring en -informatievoorziening met deelnemers namens de ministeries van LVVN, IenW, Defensie en de samenwerkende provincies. De uitvoering daarvan is ondergebracht bij BIJ12.

Het programma bestrijkt de periode 2024-2030 en is gericht op versterking van bestaande en nieuwe instrumenten voor natuurmonitoring en op verbetering van de samenwerking tussen de partijen die samen invulling geven aan de keten van natuurinformatie.

Wat ga je doen
De programmalijn Data & Informatievoorziening (Data&IV) ondersteunt de inhoudelijke programmalijnen en bouwt aan een data-infrastructuur voor natuurdata. Vanuit deze programmalijn ondersteun je de programmalijn Omgevingscondities. Elke soort en vegetatie heeft haar eigen plek in het landschapssysteem, met specifieke (a)biotische omstandigheden die nodig zijn voor een duurzaam voortbestaan. Wanneer dit systeem onder druk komt te staan en soorten hun levenscyclus niet meer kunnen voltooien, zijn maatregelen nodig om deze condities te herstellen. De programmalijn Omgevingscondities richt zich op het verkrijgen van inzicht in het benodigde systeemherstel, effecten van drukfactoren en het effect van de uitgevoerde herstelmaatregelen. Deze monitoring is essentieel om 'een vinger aan de pols' te houden, en te evalueren of we op de goede weg zijn met het herstelproces van de omgevingscondities en het behalen van onze natuurdoelen.

Je helpt bij het inzichtelijk maken van informatiebehoeften, het in kaart brengen en toetsen van beschikbare (versnipperde) databronnen en het beoordelen van de kwaliteit en bruikbaarheid van datasets. Hiervoor zoeken we iemand die enerzijds veel verstand heeft van informatiestromen en anderzijds oog heeft voor de gebruiker. Het scheiden van hoofd- en bijzaken is hierin natuurlijk van groot belang. Binnen het programma werken we iteratief en leren we door toe te passen, te experimenteren en leren en te verbeteren.

Binnen omgevingscondities werk je samen met projectleider, inhoudelijke experts, de data steward van Data en Informatievoorzieningsteam en externe partijen. We zoeken iemand die geen moeite heeft en er plezier in heeft om zich te verdiepen in het natuurdomein en makkelijk beweegt in een complex stakeholdersveld van provincies, Rijksoverheid, terreinbeherende organisaties (tbo's) en adviesbureaus. Kennis van het natuurdomein zien we als een pre. Daarnaast heb je veel ervaring in het vaststellen van informatiebehoeften en deze, samen met de service designer, het vertalen naar informatieproducten.

Verantwoordelijkheden

  • Ophalen en specificeren van informatiebehoeften bij inhoudelijke experts, projectteam en stakeholders
  • Inventariseren, toetsen en beoordelen van databronnen op kwaliteit, actualiteit, betrouwbaarheid en bruikbaarheid
  • Opstellen van informatie- en datamodellen en deze vastleggen en documenteren
  • Maken van impactanalyses en modelleren van data- en informatiestromen
  • Datamodellen aanleverende partners inventariseren, analyseren en vastleggen
  • Organiseren, deelnemen en begeleiden van informatiesessies met inhoudelijke experts
  • Afstemmen met Data Steward en projectleiders binnen het programma
  • Signaleren van knelpunten en adviseren over oplossingen op het gebied van informatievoorziening

Profiel

  • Een communicatief sterke persoonlijkheid die snel kan schakelen en verantwoordelijkheid neemt
  • Gestructureerd en analytisch. Je weet complexe zaken concreet te maken en kunt goed schakelen op verschillende niveaus
  • Organisatiebewustzijn en ervaring in een multi-stakeholder setting met verschillende belangen
  • Kennis van en ervaring met processen en ontwikkelingen op het gebied van: natuur, geo-informatie, digitale overheid.

Aantal uur per week: 24 uur (deels op locatie kantoor BIJ12 te Utrecht, deels thuis)
Verlengingsopties van 2 maal 12 maanden.
Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).

Gezien de werkzaamheden is het niet mogelijk voor ZZP’ers om zich in te schrijven op deze uitvraag.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Hbo/wo werk- en denkniveau met een sterk data/informatiecomponent, bij voorkeur in de richting Informatica of Informatiemanagement en geodata/geografie
  2. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als informatie of data analist, waarvan minimaal 4 jaar in het overheidsdomein
  3. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Recente kennis en werkervaring met het modelleren en/of opstellen van data en informatiestromen
  2. Recente kennis en werkervaring met interbestuurlijke processen bij provincies of rijksoverheid, aantoonbaar binnen de afgelopen 8 jaar
  3. Recente kennis en werkervaring met het ophalen en vaststellen van informatiebehoeften
  4. Ervaring in de natuurmonitoringscyclus van beheerplannen, monitoring, analyse en rapportage, met name in de monitoring van omgevingscondities
  5. Vergelijkbaar werk (in informatie- en data-analyse opdrachten) uitgevoerd in het natuurdomein voor een groen adviesbureau, overheidsorganisatie, terreinbeherende organisatie of soortenorganisatie
  6. Recente kennis en werkervaring met het toetsen van databronnen aan de informatie- en databehoefte en beoordelen van datakwaliteit
  7. Recente kennis en werkervaring met geo-informatie , geodata, basisregistratie ondergrond (BRO) of andere relevante landelijke, regionale en lokale databronnen in relatie tot natuurmonitoring

Competenties

  • Resultaatgerichtheid en proactief
  • Omgevingssensitiviteit
  • Teamspeler
  • Analytisch en luisterend vermogen
  • Pragmatisch /0
  • Analyse van processen en informatiestromen
  • Begeleiden van informatiesessies en werkgroepen
  • Kunnen werken in een dynamische en bestuurlijke omgeving
  • Communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk /0
  • Aantoonbare werkervaring met informatiemanagement en -analyse
  • Kennis van informatiekaders en architectuurprincipes
  • Ervaring met natuurmonitoring
  • Ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 24-07-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

24 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures