Terug naar overzicht

Kwartiermaker Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Leidschendam-Voorburg is FlexIntens op zoek naar een Kwartiermaker Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling voor 32 tot 36 uur per week.

Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 800 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Over de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)
De beleidsontwikkeling voor het ruimtelijk domein en sociaal domein is belegd bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO). De afdeling bestaat uit circa 60 fte, verdeeld over 3 teams. De afdeling wordt momenteel aangestuurd door één afdelingshoofd. De teams worden aangestuurd door 3 teamleiders.

Context en Doel
De afdeling kent een aantal uitdagingen en ontwikkelopgaven, om die reden zoeken wij voor de duur van 6 maanden (met optie tot verlenging) een kwartiermaker en afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling (RO). Tot voor kort bestond de afdeling naast het ruimtelijke deel ook uit een maatschappelijk deel. Voor de zomer heeft er een splitsing plaatsgevonden en wordt de afdeling Maatschappelijk Ontwikkeling aangestuurd door een apart afdelingshoofd MO. Wij zijn nu op zoek naar een kwartiermaker/afdelingshoofd voor RO die bijdraagt aan het verder vormgeven van de splitsing en zorgt dat de reguliere processen en aansturing van de teams van de afdeling op orde komen. Daarnaast is de gemeente in een proces van organisatieontwikkeling. Het afdelingshoofd/ kwartiermaker RO heeft een belangrijke rol in het vormgeven van de afdeling in dat proces van organisatieontwikkeling. Een goede en nauwe samenwerking met het afdelingshoofd MO is daarbij van groot belang. Kortom de kandidaat is:
Eindverantwoordelijk voor de reguliere taken en het goed functioneren van de afdeling RO, pakt tevens de rol van kwartiermaker op en is daarmee verantwoordelijk voor het bestendingen van de vormgeving die voortkomt uit de ontwikkelopgave.

Aard van de Opdracht
Deze opdracht betreft een tijdelijke kwartiermakers- en interim-managementfunctie. Dit is nadrukkelijk geen reguliere functie maar een projectmatige opdracht gericht op de basis op orde en verbetering. In de opdracht is ook rekening gehouden met de ontwikkeling rondom de organisatie brede sturingsfilosofie. Je taken als kwartiermaker in deze opdracht betreft de afdeling RO. Je taken als interimmanager betreft de aansturing van de teams binnen het RO.

Wie zoeken we?

  • Iemand die rust en overzicht creëert
  • Ruime ervaring heeft in politiek bestuurlijke omgeving
  • Ruime ervaring met de rol als kwartiermaker met het adviseren over en implementeren van veranderingen in de sturing op de eigen afdeling
  • Ruime managementervaring heeft met het leidinggeven aan leidinggevenden
  • Iemand die een goede netwerker is en strategisch denkt en doet
  • Iemand die doorgaat op de ingezette koers van zakelijkheid en planmatigheid
  • Kennis en ervaring met het werkveld van ruimtelijke ontwikkeling is een pre, maar geen harde eis

Zelfstandigheid en Vervanging
De opdrachtnemer is vrij in de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd. Vervanging door een gekwalificeerde professional is mogelijk na afstemming met de opdrachtgever. De opdrachtnemer maakt gebruik van eigen middelen en materialen en is zelf verantwoordelijk voor zijn professionele ontwikkeling.

Rapportage en Evaluatie
De opdrachtnemer levert maandelijks een voortgangsrapportage aan de directie. Per kwartaal vindt een evaluatie plaats van de resultaatgebieden. Bij afronding van de opdracht wordt een eindrapportage opgesteld.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 32-36 uur per week
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in management en kwartiermakers functies binnen gemeentelijke instellingen

Wensen:

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als interim leidinggevende aan leidinggevenden binnen gemeentelijke instellingen
  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het ruimtelijk domein van een gemeentelijke instelling is een Pré
  3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als interim leidinggevende aan leidinggevenden / kwartiermaker met het adviseren over en implementeren van veranderingen in de sturing op de eigen afdeling en op de samenwerkingsketens met andere afdelingen, toegelicht middels een uitgeschreven voorbeeld
  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen een middelgrote gemeente van 30.000 – 100.000 inwoners
  5. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van Bedrijfskunde, bestuurskunde of MBA

Competenties

  • Verantwoordelijkheid: Je komt gemaakte afspraken na en accepteert de gevolgen die voorvloeien uit het eigen handelen.
  • Visie: Het nemen van afstand van de dagelijkse praktijk en plaatst deze in een breder verband. Je bent in staat op je op lange termijn te richten en vertaalt informatie naar ideeën in de toekomst.
  • Coachen: Je geeft sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de verdere ontwikkeling, passend bij de (werk)situatie.
  • Leidinggeven: Het geven van situationeel sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de taakvervulling.
  • Creativiteit: Je bent in staat om met verschillende mogelijkheden te komen voor het oplossen van problemen en weet geheel nieuwe werkwijze te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 10-12-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 tot 36 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures