Kwartiermaker/Coördinator Soortenmanagementplan (SMP)
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO WO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Soest is FlexIntens op zoek naar een Kwartiermaker/Coördinator Soortenmanagementplan (SMP) voor 32 tot 36 uur per week.De gemeente Soest bestaat al bijna 1.000 jaar en telt ruim 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
Doel van de opdracht
De gemeente Soest heeft stappen gezet om een gebiedsgerichte Soortenmanagementplan (SMP)-omgevingsvergunning te krijgen voor de looptijd van 10 jaar. Daarvoor heeft de gemeente ecologisch onderzoek laten doen naar gebouwbewonende soorten zoals vleermuizen, huismus en gierzwaluw. Vervolgens zijn maatregelen om deze populaties in stand te houden zijn beschreven in een Soortenmanagementplan (SMP). Dit SMP is inmiddels ingediend bij de Provincie en we verwachten dat de SMP-vergunning in het najaar wordt verleend.
Om de vervolgfase in goede banen te leiden zoeken we een SMP coördinator. Deze functie bestaat nog niet binnen de gemeente Soest, vandaar dat we zoeken naar een kwartiermaker. Er is een startnotitie ‘Implementatie SMP’ dat de basis vormt voor de implementatie.
Te behalen resultaten
(verander)Management, jij:- ben verantwoordelijk voor het implementeren van het SMP en uitvoeren van het SMP: jij bent de spin in het web en aanspreekpunt (op proces én inhoud);
- bewaakt de doelen, planning en de financiën van werken met een SMP. Je rapporteert aan een ambtelijk – en bestuurlijk opdrachtgever.
- coördineert en zorgt voor de samenwerking tussen verschillende medewerkers en organisaties die met het SMP moeten gaan werken.
- zorgt ervoor dat het SMP wordt geraadpleegd bij ruimtelijke ontwikkelingen en het opstellen van beheerplannen. Hierbij worden, naast de vereisten uit de SMP-vergunning, de bredere kansen voor het behouden en uitbreiden van leefgebied meegenomen.
- adviseert over nieuwe concepten en werkwijzen rondom het SMP en implementeert deze binnen de gemeente (o.a. hoe de gemeente externe partijen financieel kan laten bijdragen als zij gebruik maken van de SMP-vergunning en hoe de vereiste ecologische plus te realiseren).
- adviseert bestuur/directie over politiek-bestuurlijke aspecten (inclusief financiën) en rapporteert aan de gemeenteraad.
- zet een proces op voor rapportage aan de Provincie Utrecht over salderingsboekhouding, uitkomsten monitoring, evaluatie, toetsing en verantwoording van behaalde resultaten.
- regelt de doorschrijving van de SMP-vergunning aan initiatiefnemers en houdt de salderingsboekhouding bij.
- ontsloot ecologische data voor intern gebruik (en eventueel extern).
- Adviseert als kwartiermaker (waar nodig) over effectieve implementatie van het SMP aan de ambtelijk opdrachtgever;
- ben ambtelijk opdrachtgever van ecologisch bureau(s) die onderzoeken uitvoeren voor het SMP.
- adviseert intern en extern over ecologie in het kader van het soortenmanagementplan bij nieuwbouw/transformatie van gebouwen & energietransitie en realisatie van noodzakelijke ecologische plus.
- zorgt voor de tijdige uitvoering van compensatieplannen.
- zet monitoring op waarin je periodiek populatietrends en de effectiviteit van de compenserende maatregelen (of laat dit doen) monitort en zorgt voor maatwerk waar nodig. Waar mogelijk en doelmatig betrek je lokale vrijwilligersgroepen bij de monitoring.
- zorgt ervoor dat de SMP-uitvoeringsplannen inhoudelijk getoetst worden door de RUD (van toepassing in het geval van maatwerkoplossingen).
- controleert steekproefsgewijs op actualiteit en correctheid van ecologische GIS-data en aangebrachte voorzieningen.
- zorgt voor doelgerichte communicatie naar bewoners, woningcorporaties en andere externe betrokkenen over wat werken met het SMP voor hen betekent.
- signaleert kansen en risico’s ten aanzien van SMP-communicatie en handelt hiernaar.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- Aantoonbare werkervaring als Kwartiermaker/Coördinator
- Kandidaat is beschikbaar per medio augustus 2025 voor gemiddeld 32 tot 36 uur
- Aantoonbare werkervaring binnen het thema ecologie
Wensen:
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het thema ecologie
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een aansturende of coördinerende rol op het gebied van natuur- en/of ruimtelijke ordeningsprocessen
- Aantoonbare werkervaring als SMP coördinator
- Aantoonbare werkervaring binnen een politiek-bestuurlijke omgeving
- Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na minimaal 1040 uur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden
Competenties
- ondernemend, daadkrachtig, zorgvuldig, resultaatgericht, je houdt van pionieren en samenwerken met collega’s en externe partijen is gesneden koek voor jou
- affiniteit met - en kennis van ecologie en ruimtelijke ordeningsprocessen
- plannen en organiseren, de kar te trekken
- stevig, je verbindt verschillende belangen met elkaar, verplaatst je in het standpunt van de ander en je scheidt hoofd- en bijzaken van elkaar
- mensenkennis en je kunt goed mondeling en schriftelijk communiceren
- korte lijntjes met overige spelers op het gebied van ecologie, zoals de RUD en ecologische bureaus
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 02-07-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
32 tot 36 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.