Terug naar overzicht

Kwartiermaker Data- en Informatiebeheer

  • Provincie

    Overijssel

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO MBO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Stephanuspark 1, Hardenberg

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Hardenberg is FlexIntens op zoek naar een Kwartiermaker Data- en Informatiebeheer voor 32 uur per week.

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Achtergrond

In de gemeente Hardenberg werken we steeds meer digitaal. Het cluster Documentaire informatievoorziening (DIV, circa 8 fte) heeft daar een belangrijkere rol in. Zij faciliteren en ondersteunen onze collega’s om data en documenten digitaal te archiveren. Zodat we deze data beschikbaar kunnen stellen voor onze inwoners. Daarbij houden we ons natuurlijk aan de archiefwet. Ook de post en repro zijn onderdeel van het cluster DIV.

Het cluster DIV en DGW houden zich bezig met data. We zoeken iemand die de clusters toekomstproof kan maken, in vorm, inhoud en plek in de organisatie.

De opdracht

De opdracht voor Kwartiermaker bestaat uit 3 onderdelen. De Concernmanager Bedrijfsvoering is jouw opdrachtgever.

1. Doorontwikkeling van DIV
  • Je begeleidt DIV naar meer digitaal (samen)werken. Van informatievoorziening naar -beheer. Er ligt een concept transitieplan. Dat plan is één van de pijlers voor deze opdracht.
  • Je ontwikkelt en coacht de medewerkers DIV bij deze doorontwikkeling. Zowel bij de uitvoering van bestaande als nieuwe taken en rollen.
  • Actueel maken van de huidige functieomschrijvingen voor indeling in HR21 (functiewaarderingssysteem).
Archief, beleid en kwaliteit
  • Je bent verantwoordelijk voor de activiteiten van informatiebeheer van fysieke en digitale archieven. Zoals archivering, opslag, vernietiging en de voorwaarden om informatie openbaar te maken.
  • Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van informatiebeheerbeleid, normstelling en kaders van duurzaam digitaal informatiebeheer.
  • Je bent verantwoordelijk voor de inrichting en het gebruik van systemen voor archivering en samenwerking.
  • Je draagt bij aan de kwaliteitsborging van data- en informatiebeheer.
2. Sparringpartner voor het cluster Datagedreven Werken
  • Je denkt mee over prioriteiten, dagelijkse taken en de voortgang.
  • Je bent sparringpartner bij (complexe) vraagstukken.
  • Je neemt deel aan het i-tafel overleg en stemt af met de informatiemanagers. Je draagt bij aan de doorontwikkeling van het datawarehouse conform het vigerende GGM-model.

De resultaten

  • Een advies over een ‘team of cluster data’. Je geeft advies over de vorm, inhoud en plek in de organisatie. En wat er nodig is om van A naar B te gaan in de verandering.
  • Advies over ons statisch archief: wat is de status daarvan, en waar liggen de kansen (mogelijkheid van regionale samenwerking bijvoorbeeld).
  • Informatiebeheerbeleid, inclusief normen en kaders (conform wet- en regelgeving).
  • Document voor kwaliteitsborging van data en informatiebeheer.
  • Kaders en richtlijnen voor de doorontwikkeling van een datawarehouse en het gebruik van data.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van management
  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van verandermanagement, zowel op de organisatie als de mens
  3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het (digitaal) archiveren en uitvoering/coördinatie van documentaire informatievoorziening binnen de wettelijk kaders
  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwartiermaker data- en informatiebeheer bij een (middel)grote gemeentelijke organisatie
  5. Beschikbaar per dinsdag 1 juli 2025 voor 32 uur per week
  6. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van Bedrijfs- en/of informatiekunde
  7. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van verandertrajecten van analoog naar digitaal archiveren 
  2. Aantoonbare werkervaring met het toekomstbestendig opzetten en inrichten van een team of cluster data en informatiebeheer met taak- en rolverdeling 
  3. Aantoonbare werkervaring met de Archiefwet en/of de Wet Open Overheid 
  4. Aantoonbare werkervaring met de eisen en kwaliteitsnormen die worden gesteld aan zowel een analoog als digitaal archief 
  5. Aantoonbare werkervaring met het beheer van een datawarehouse en gegevensmodellen voor gestructureerde data
  6. Minimaal 50% van de werkuren aanwezig zijn op locatie (gemeentehuis Hardenberg) 
  7. Aantoonbare werkervaring met het kunnen schakelen tussen verschillende leiderschapsstijlen, zowel richting mbo- als wo opgeleide professionals 

Competenties

  • Empathisch
  • Mensgericht
  • Doelgericht

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 11-06-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures