Medewerker Bezwaar en Beroep Sociaal Domein
-
Provincie
Noord-Brabant
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
WO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Bergen op Zoom is FlexIntens op zoek naar een Medewerker Bezwaar en Beroep Sociaal Domein voor 24 uur per week.
Vacature: Medewerker Bezwaar en Beroep Sociaal Domein
Uren per week: 24 uur per weekStandaardfunctie: Medewerker Beleidsuitvoering I
Organisatie: De Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal is een samenwerkingsverband van de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht. De ISD voert voor deze drie gemeenten taken uit op het gebied van sociale zekerheid.
Functieomschrijving:
De vakgroep Bezwaar en Beroep behandelt bezwaar- en beroepszaken op grond van de Participatiewet voor de drie gemeenten. Binnen deze vakgroep gaat een van de medewerkers met zwangerschapsverlof. Voor de periode van 7 juli 25 tm 1 jan 26 zoeken wij daarom een tijdelijke, deskundige vervanger.
Ben jij een ervaren medewerker Bezwaar en Beroep met kennis van en ervaring binnen het sociaal domein van een gemeente? Reageer dan snel op deze vacature!
Wat ga je doen?
- Beoordelen en behandelen van bezwaar- en beroepschriften: je analyseert de ingediende stukken zorgvuldig en toetst besluiten aan wet- en regelgeving, jurisprudentie en gemeentelijk beleid.
- Opstellen van verweerschriften: je formuleert duidelijke, juridisch onderbouwde verweerschriften ter onderbouwing van het gemeentelijk standpunt.
- Vertegenwoordigen van de organisatie: je treedt op als gemachtigde van de gemeente tijdens hoorzittingen bij de bezwaarschriftencommissie en in beroepsprocedures bij de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep.
- Adviseren van collega’s en beleidsmedewerkers: je fungeert als sparringpartner binnen de organisatie en denkt mee over de juridische houdbaarheid van besluiten.
Wie zoeken wij?
- Afgeronde universitaire opleiding in de rechten: je beschikt over een juridische basis op academisch niveau, bij voorkeur met specialisatie in bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht.
- Minimaal 4 jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie: je kent de processen en dynamiek van werken in het sociaal domein, en hebt ervaring met bezwaar- en beroepsprocedures.
- Inhoudelijke kennis van de Participatiewet: je bent volledig op de hoogte van de wetgeving, uitvoeringspraktijk en recente jurisprudentie.
- Analytisch sterk: je weet snel tot de kern van complexe dossiers te komen en kunt deze helder verwoorden.
- Communicatief vaardig: zowel mondeling als schriftelijk kun je je standpunten overtuigend overbrengen, intern én extern.
- Zelfstandig én collegiaal: je bent in staat om zelfstandig je werk te organiseren, maar werkt ook graag samen met collega’s aan een gemeenschappelijk resultaat.
Wat bieden wij?
- Een afwisselende en inhoudelijk interessante functie;
- Een professionele werkomgeving waar ruimte is voor eigen inbreng;
- Een prettige werksfeer binnen een team van deskundige collega’s;
- Een dynamische organisatie waarin gewerkt wordt aan maatschappelijke vraagstukken op lokaal niveau.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding rechtsgeleerdheid. (Dit moet blijken uit het cv.)
- De aangaboden kandidaat heeft meer dan 5 jaar recente aantoonbare kennis van de Participatiewet, loawlzn enBbz2024
- De aangeboden kandidaat heeft recente kennis en ervaring met Suite voor het sociaal domein en Corsa
- De aangeboden kandidaat kan uiterlijk 1 juli starten voor 2 uur per week
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- De aangeboden kandidaat heeft meer dan 5 jaar recente relevante kennis en ervaring van juridische besluitvorming ()
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring met het voeren van juridische procedures bij de rechtbank of Centrale Raad van Beroep (Duidelijk omschrijven in CV)
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 28-05-2025 om 9:00.
Gewenst aantal uren
24 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.