Projectleider/Kwartiermaker Erfpacht voor project Erfpacht Einde Tijdvak (EET)
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Projectleider/Kwartiermaker Erfpacht voor project Erfpacht Einde Tijdvak (EET) voor 24 uur per week.Korte beschrijving speelveld Utrecht heeft jou nodig! Net als andere gemeenten kent ook Utrecht de uitgifte van grond in erfpacht. Vanaf 2024 expireren de eerste erfpachtcontracten, namelijk die vanaf 1974 zijn afgesloten. Dat vraagt zorgvuldigheid in de wijze hoe de erfpachters daarover te benaderen en met welk voorstel. Uiterlijk najaar 2026 wil gemeente Utrecht een definitief voorstel hebben vastgesteld door College en bevestigd door de gemeenteraad. Het plan is om de komende periode de financiële uitgangspunten samen met de juridische voorwaarden tot in detail uit te werken. De eerste input bij de erfpachters en belangenorganisaties is reeds opgehaald en de nieuwe conceptvoorwaarden zijn vastgesteld. In nog twee rondes zullen de erfpachters en de raad worden geïnformeerd waarmee er tevens gelegenheid is voor vragen en feedback (heeft allemaal inmiddels plaatsgevonden). Op basis van deze input wordt het voorstel uitgewerkt tot een definitief voorstel. Een externe juridische toets en een extern deskundigenoordeel zijn ook onderdeel van het proces.
Opdrachtomschrijving
De opdracht houdt als volgt in: Uitvoeren en waar nodig nader uitwerken van een plan van aanpak om te komen tot een succesvolle besluitvorming inclusief bestuurlijke vaststelling van het definitieve voorstel in 2026, waarna je invulling geeft aan de implementatiefase. Voorbereiden van de besluitvorming in proces en documentatie samen met het projectteam. Sturing geven aan het project(team) om van conceptvoorstel met de financiële en juridische uitgangspunten te komen tot een definitief voorstel. Proces voorbereiden en in gang zetten zodat de externe juridische toets en het externe deskundigenoordeel worden uitgevoerd. Borgen van de daadwerkelijke uitvoerbaarheid. Overzicht op de te maken producten, wanneer wat gereed moet zijn, maken van een planning en sturen op de planning. Uitvoeren van het participatieplan. Verkennen welke voorbereidingen vooruitlopend op de besluitvorming reeds gedaan kunnen worden om na besluitvorming vaart te kunnen maken.
Wat vragen we NIET van je:
Gedetailleerde juridische uitwerking van de nieuwe voorwaarden. Daar hebben we onze eigen specialisten voor. Uitvoeren van taxaties of uitwerken van contracten. Ook daar hebben we onze mensen voor. Zelf uitvoeren van de externe juridische toets of het externe deskundigenoordeel. Hier geven we op een andere manier extern invulling aan.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid? Deze opdracht kan worden afgerond als het besluit van de raad is opgeleverd en een plan voor de implementatiefase in werking is gezet.
Jij bent/hebt:
Je hebt een afgeronde WO-opleiding. Bij voorkeur in vastgoed of planologie. Je hebt bij voorkeur minstens 5, maar bij voorkeur meer jaar aantoonbare ervaring met het hands-on leiden en uitvoeren van complexe vernieuwende projecten. Je hebt recente kennis van en ervaring met erfpacht in ieder geval bij een van de (of meerdere) G4 gemeenten. Je hebt ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen. Bij voorkeur binnen een (semi-)overheidsorganisatie en/of G4 gemeente.
Verder beschik je in ieder geval over deze competenties/vaardigheden:
Je hebt ervaring met het aansturen en begeleiden van professionals, waardoor je het team op een hoger plan weet te brengen qua samenwerking en teameffectiviteit. Je hebt ervaring in het bij elkaar brengen van verschillende stakeholders met verschillende belangen in een complexe omgeving voor een gezamenlijk resultaat van een ingewikkelde projectopgave en kan balanceren tussen draagvlak creëren en doorpakken.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Je hebt bij voorkeur minstens 5 jaar aantoonbare ervaring met het hands-on leiden en uitvoeren van complexe vernieuwende projecten
- Je hebt ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen
- Je hebt recente kennis van en ervaring met erfpacht in ieder geval bij een van de (of meerdere) G4 gemeenten
- Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
Wensen:
- Je hebt bij voorkeur een afgeronde opleiding in richtingen Vastgoed of Planologie
- Je hebt bij voorkeur minstens 5 jaar aantoonbare ervaring met het hands-on leiden en uitvoeren van complexe vernieuwende projecten
- Je hebt ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen: bij voorkeur binnen een (semi-)overheidsorganisatie en/of G4 gemeente
- Licht kort en bondig toe waaruit blijkt dat je recente kennis en ervaring hebt opgedaan met erfpacht
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 19-09-2025 om 9:00.
Gewenst aantal uren
24 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.