Terug naar overzicht

Projectleider LINDA Dataportaal met contractmanagementervaring

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Stadsplateau 1, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Projectleider LINDA Dataportaal met contractmanagementervaring voor 16 tot 24 uur per week.

Korte beschrijving speelveld
Het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) werkt in opdracht van de regio’s van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL-regio’s) aan een landelijk dataportaal met gebruiksgegevens van openbare laadpalen (LINDA dataportaal). In het dataportaal wordt laaddata opgeslagen en beschikbaar gemaakt voor verschillende doeleinden. Verschillende NAL-regio’s zijn voor het bijplaatsen van openbare laadpalen afhankelijk van data en informatie uit het dataportaal. De opdracht om het portaal te ontwikkelen en beheren is eind 2022 gegund aan NDW. Eind 2025 wordt versie 1.0 van het dataportaal opgeleverd door NDW en in beheer genomen. De verwachting is dat in 2026 nog nieuwe functionaliteiten toegevoegd of aangescherpt moeten worden. Ook zullen laadpaalexploitanten (CPO’s) nog aangesloten moeten worden op het portaal via gestandaardiseerde aansluitvoorwaarden. Beheer en onderhoud is inmiddels al gestart, maar beheer- en onderhoudsafspraken moeten verder uitgewerkt en vervolgens geïmplementeerd en gemonitord worden. Tot slot moet in 2026 besluitvorming worden georganiseerd over hoe opdrachtgeverschap, governance en financiering van LINDA vanaf 2027 vorm te geven. De NAL-regio’s zoeken een projectleider LINDA dataportaal die ervaring heeft met het managen van contracten en proces- en beheerafspraken en kan optreden als gedelegeerd opdrachtgever voor het dataportaal namens de NAL-regio’s. Het begeleiden van complexe processen met een groot aantal stakeholders om het LINDA dataportaal inhoudelijk, organisatorisch en bestuurlijk te borgen, is een belangrijke kerntaak. Je treedt namens de zes NAL-regio’s op als gedelegeerd opdrachtgever van het dataportaal aan NDW.

Opdrachtomschrijving

  1. Aansturen doorontwikkelingen dataportaal
    Toelichting: in 2025 wordt de projectfase van het dataportaal afgerond. Vanaf 2026 zullen doorontwikkelingen per keer uitgewerkt moeten worden en - via een door NDW opgestelde inschatting van werkzaamheden en offerte - goedgekeurd moeten worden. Timing hiervan moet aansluiten bij de planning van NDW. Het begeleiden van dit proces en zorgen dat oplevering door NDW ook voorspelbaar is, vergt strakke procesbegeleiding waar jij voor verantwoordelijk bent. Ook werk je mee aan acties die vanuit de NAL-regio’s nodig zijn om CPO’s conform de standaard aan te sluiten op het dataportaal en datakwaliteit aan de bron te verbeteren.
  2. Randvoorwaarden voor beheer- en onderhoudsperiode organiseren en managen eerste fase
    Toelichting: Onderhoud en beheer is al gestart, maar beheer- en onderhoudsafspraken moeten nog verder uitgewerkt en geïmplementeerd worden. Vervolgens moet middels deze afspraken het functioneren van het dataportaal bewaakt worden incl. de controle op data van CPO’s en het oplossen van issues. Vanuit de NAL ben je verantwoordelijk voor het verder uitwerken en implementeren van de afspraken over het onderhoud- en beheerperiode en het managen van de eerste fase van deze periode.
  3. Organiseren besluitvorming governance en financiering vanaf 2027
    Toelichting: De opdracht van de NAL-regio’s aan NDW loopt in ieder door tot eind 2026. Er zijn meerdere manieren waarop het opdrachtgeverschap en financiering van het LINDA dataportaal na 2026 ingericht kan worden. Je bent verantwoordelijk voor het organiseren en agenderen van de benodigde informatie in het NAL-regio’s overleg en strategisch overleg LINDA om tot besluitvorming te komen over opdrachtgeverschap en financiering voor 2027 en verder. Ook ben je verantwoordelijk voor goede borging van de NAL (regio) belangen in de LINDA governance structuur in en na 2026.
  4. Meewerken aan voorbereiding en acties uit strategisch overleg LINDA
    Toelichting: Het strategisch overleg LINDA is een overleg op management niveau waar strategische vraagstukken worden behandeld. Het gremium kan ook als escalatielijn gebruikt worden. NDW is trekker van dit overleg. Jij monitort of NDW tijdig de juiste zaken agendeert en hier gedegen voorbereiding op organiseert. Je bent ook verantwoordelijk voor voorbereiding van de NAL regio’s in het strategisch overleg. Zaken die in ieder geval op de agenda terug dienen te komen zijn de governance en financiering van LINDA vanaf 2027 en de synergie(kansen) tussen LINDA en andere NDW-activiteiten die laadinfrastructuur raken zoals het National Access Point (NAP).
  5. In verschillende gremia optreden als gedelegeerd opdrachtgever voor het dataportaal
    Toelichting: Er zijn verschillende gremia waarin gestuurd wordt op of gewerkt wordt aan LINDA. Als gedelegeerd opdrachtgever:
    • Ben je verantwoordelijke voor reguliere afstemming met NAL-regio’s overleg;
    • Ben je deelnemer aan de LINDA gebruikersgroep (operationeel overleg). In de gebruikersgroep worden gebruikerswensen en -eisen opgehaald en kunnen gebruikers gevraagd worden mee te denken of te testen;
    • Ben je voorzitter van de LINDA werkgroep en bereid je deze voor (tactisch overleg). In de werkgroep worden onder andere door NDW doorvertaalde gebruikerswensen en -eisen besproken en wordt voortgang op afspraken gemonitord;
    • Ben je deelnemer aan het strategisch overleg LINDA (zie 2).
    Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Je hebt/bent:
Voor de rol van projectleider LINDA zoeken we een ervaren projectleider met de volgende werkervaring en vaardigheden:

  • Je hebt aantoonbaar WO werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante werkervaring, waaronder werken met of voor overheden.
  • Je hebt ruime ervaring met projectmatig werken en minimaal 3 jaar ervaring als projectleider. Hier zaten ook ICT projecten tussen en projecten die worden gekarakteriseerd door de aanwezigheid van verschillende belangen en een gemiddeld tot hoog afbreukrisico;
  • Je hebt ruime ervaring met diverse vormen van contract- en procesmanagement en het managen van contract- en beheerafspraken, bij voorkeur van ICT-producten bij of tussen overheden;
  • Ook herken je jezelf in de volgende competenties/vaardigheden:
  • Een stevige gesprekspartner op zowel tactisch als strategisch niveau;
  • Ervaring met organisatie van databeheer;
  • Ervaring met juridische vraagstukken rond data;
  • Ervaring met dataprivacy en datarechten is een pré;
  • Kennis en affiniteit met duurzame mobiliteit en laadinfrastructuur is een pré.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Je hebt aantoonbaar WO werk- en denkniveau
  2. Je hebt ruime ervaring met projectmatig werken en minimaal 3 jaar ervaring als projectleider. Hier zaten ook ICT projecten tussen en projecten die worden gekarakteriseerd door de aanwezigheid van verschillende belangen en een gemiddeld tot hoog afbreukrisico
  3. Je hebt ervaring met organisatie van databeheer
  4. Je hebt ervaring met juridische vraagstukken rond data

Wensen:

  1. Je hebt minimaal vijf jaar relevante werkervaring opgedaan met het werken voor of met overheden
  2. Je hebt ruime ervaring met diverse vormen van contract- en procesmanagement
  3. Je hebt ervaring met het managen van contract- en beheerafspraken, bij voorkeur van ICT-producten bij of tussen overheden
  4. Je hebt bij voorkeur ervaring met dataprivacy en datarechten
  5. Je hebt bij voorkeur kennis en affiniteit met duurzame mobiliteit en laadinfrastructuur

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 07-11-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

16 tot 24 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures