Projectleider Omgevingswet
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
WO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Krimpen aan den IJssel is FlexIntens op zoek naar een Projectleider Omgevingswet voor 16 uur per week.Krimpen aan den IJssel is een ondernemende gemeente die graag vooruit denkt en doet. Met zo'n 180 medewerkers zorgen we voor een gemeente waar het fijn wonen, werken en leven is. Onze organisatie is continu in beweging. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd. De organisatie is verdeeld in 25 thuisteams die gevormd zijn rondom inhoudelijke thema’s. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd.
Het team Omgevingsloket is belast met het begeleiden van locatie- en gebiedsontwikkeling en met het proces van vergunningverlening voor en toezicht op sloop- en bouwactiviteiten. Het team bestaat uit een vaste kern van 2 projectleiders, 2 (Wabo-)coördinatoren/adviseurs, 1 plantoetser en 1 toezichthouder. Er wordt nauw samengewerkt met de DCMR (milieudienst) en de Veiligheidsregio. Daarnaast wordt gewerkt met een flexibele schil van externe projectleiders en adviseurs.
Opdracht De gemeente heeft bij de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 gefocust op de minimale vereisten en het opstellen van de Omgevingsvisie die naar verwachting in december 2025 wordt vastgesteld. Ook is er een transitieplan gemaakt voor het opstellen van het definitieve omgevingsplan. Daarom zoekt het team omgevingsloket een verbindende projectleider met verstand van de Omgevingswet die er samen met het team voor gaat zorgen dat we de transitiefase naar een definitief omgevingsplan per 31-12-2031 goed doorkomen.
De opdracht is resultaatgericht. De opdrachtnemer bepaalt zelf de wijze waarop de doelstellingen, zoals benoemd in het transitieplan, worden gerealiseerd. De projectleider voert de werkzaamheden uit als zelfstandig ondernemer en is zelf verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van de opdracht, binnen de afgesproken kaders en deadlines. Er is geen sprake van een gezagsverhouding.
De projectleider is – in afstemming met het team en de verbindende directeur – verantwoordelijk voor:
- Sturing geven aan de resultaten die zijn opgenomen in het transitieplan omgevingsplan, waarin voor het komende jaar de volgende resultaten moeten worden opgeleverd:
- Casco omgevingsplan en handboek wijzigen omgevingsplan;
- Aanpassen werkwijze kostenverhaal bij projecten;
- Opstarten projectgroep omgevingsplan.
- De advisering aan het college van B&W en de Raad over de te nemen besluiten;
- Duidelijke prioritering;
- Het ervoor zorg dragen dat de medewerkers van het team Omgevingsloket goed voorbereid zijn om succesvol met de Omgevingswet en het omgevingsplan aan de slag te gaan;
- Het produceren van documenten en (werk)instructies die het team Omgevingsloket kan gebruiken;
- Het in overleg met team Communicatie aanpassen van de website;
- Het zorg dragen voor de aanpassing van afspraken met de externe backoffices/ketenpartners.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Een afgeronde WO-bachelor opleiding
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet in de afgelopen 5 jaar
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of programmamanager binnen het ruimtelijk domein
- Aantoonbare werkervaring met het implementeren van nieuwe werkwijzen én procesverbeteringen binnen een gemeentelijke organisatie
Wensen:
- Minimaal 7 jaar Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider of programmamanager binnen het ruimtelijk domein
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van de Omgevingswet bij een gemeente
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering Omgevingswet binnen een gemeente
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het werken met een transitieplan omgevingsplan, inclusief meerjarenaanpak. Benoem waar dit is opgedaan
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen een zelforganiserende organisatie,
Competenties
- Communicatie: de projectleider moet goed kunnen communiceren met verschillende partijen, zoals gemeenten, backoffices, omwonenden, bedrijven en andere betrokken partijen en de verschillende belangen kunnen behartigen. De projectleider kan zich mondeling en schriftelijk helder uitdrukken en past zijn/haar communicatie aan de ander
- Leiding geven: de projectleider moet in staat zijn om het projectteam aan te sturen, te motiveren en te inspireren. De projectleider overtuigend zijn en duidelijke beslissingen durven nemen (aanjager)
- Resultaatgerichtheid: de projectleider moet gericht zijn op het behalen van resultaten en deadlines. Hij of zij moet in staat zijn om prioriteiten te stellen en te zorgen dat het project binnen de gestelde kaders blijft
- Creativiteit: de projectleider moet in staat zijn om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen die zich tijdens het project voordoen. Hij of zij moet flexibel zijn en kunnen inspelen op veranderingen
- Analytisch vermogen: de projectleider moet in staat zijn om de complexiteit van het project te doorgronden en te analyseren. Hij of zij moet problemen kunnen identificeren en oplossen
- Plannen & Organiseren: de projectleider moet in staat zijn om het project gestructureerd te organiseren en te plannen. Hij of zij moet kunnen omgaan met budgetten, deadlines en risico's
- Integriteit: de projectleider moet integer zijn en zich houden aan de geldende regels en wetten. Hij of zij moet open en transparant communiceren en vertrouwen kunnen winnen van alle betrokken partijen
- Samenwerken: Bij de uitvoering van je opdracht stem je af met de opdrachtgever Implementatie Omgevingswet (verbindend directeur) , het team omgevingswet (en andere teams) en college / raad
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 28-08-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
16 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.