Projectleider voor gemeentelijk belastingsysteem en waarderingspakket
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Pijnacker-Nootdorp is FlexIntens op zoek naar een Projectleider voor gemeentelijk belastingsysteem en waarderingspakket voor 16 tot 24 uur per week.
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.
De organisatie bestaat uit circa 475 medewerkers. De organisatiecultuur is informeel, gebaseerd op vertrouwen met ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.
Het team Publiekszaken, welke bestaat uit zo`n 60 medewerkers. Zij zijn onder andere verantwoordelijk voor:
- Het beheer van de gemeentelijke basisregistraties (BRP, BAG, BGT, BRO en WOZ) en Geo-informatie, inclusief functioneel applicatiebeheer;
- Het Klant Contact Centrum;
- De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen;
- Uitvoering van de wet WOZ;
- Het uitvoeren van de burgerlijke stand, naturalisaties, het organiseren van verkiezingen.
Opdracht
De gemeente Pijnacker-Nootdorp start een Europese aanbesteding voor de verwerving van nieuwe applicaties voor de uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de wet WOZ en de gemeentelijke belastingen. In opdracht van de gemeente zoeken wij een ervaren en zelfstandig werkende projectleider die verantwoordelijk is voor de volledige coördinatie en begeleiding van de Europese aanbesteding voor de verwerving deze applicaties.
Resultaat
Een volledig en zorgvuldig uitgevoerd aanbestedingstraject dat:
- Voldoet aan de gestelde wet- en regelgeving;
- Is afgestemd met de relevante interne stakeholders;
- Leidt tot een gunning van de opdracht conform planning en aanbestedingsstrategie;
- Implementatie van een volledig applicatie.
De opdracht omvat ten minste
De projectleider wordt (samen met onze inkoopadviseur) verantwoordelijk voor het:
- Afronden van de marktconsultatie;
- Opstellen van het Programma van Eisen (PvE) en gunningscriteria;
- Afstemmen met alle interne stakeholders;
- Uitvoeren van een analyse van het huidige systeemlandschap;
- Adviseren over de implementatiestrategie;
- Begeleiden van de aanbestedingsprocedure inclusief de inhoudelijke beantwoording van vragen tijdens de inlichtingenfase, het ondersteunen bij de beoordeling en begeleiden van de gunning;
- Voorbereiden, coördinatie en uitvoeren van het implementatietraject.
Randvoorwaarden
- De projectleider is verantwoordelijk voor het zelfstandig coördineren met specialistische expertise van deze aanbesteding in samenwerking met inkoop en de vakafdelingen, en voor Inkoop acteren als het aanspreekpunt voor de inhoudelijke aspecten van de aanbestedingsprocedure;
- De projectleider bepaalt zelf de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd, binnen de afgesproken planning en resultaatafspraken;
- De projectleider werkt onafhankelijk, stemt indien nodig af met betrokkenen, maar ontvangt geen hiërarchische aansturing vanuit de organisatie;
- De werkzaamheden worden uitgevoerd buiten de lijnorganisatie; de projectleider vervangt geen medewerker en is niet ingebed in bestaande teams;
- De opdrachtgeven toets uitsluitend io het eindresultaat en niet op de wijze waarop dit tot stand komt;
- Er is vrijheid in werkvorm, planning en locatie, mits de afgesproken resultaten conform opdracht en tijdig worden opgeleverd.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider met de coördinatie en begeleiding van een aanbestedingstraject
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een overheidsorganisatie
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke belastingsystemen en WOZ-processen
- Uiterlijk per 1 december 2025 beschikbaar voor 16 tot 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht inclusief verlengingsopties
- Onpartijdigheid: Geen belangenverstrengeling met leveranciers van belastingsystemen en waarderingspakketten
Wensen:
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider met de coördinatie en begeleiding van een aanbestedingstraject van complexe (software)systemen
- Een door de kandidaat zelf geschreven plan van aanpak voor deze opdracht, inclusief planning, risicobeheersing, stakeholderbenadering, borging van kwaliteit en een toelichting hierop
- Minimaal 2 vergelijkbare aanbestedingstrajecten in de afgelopen 5 jaar uitgevoerd van complexe software binnen de overheid
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement binnen een overheidsorganisatie. Licht dit duidelijk toe in een aparte alinea van het cv waarin bij tenminste 2 referentieopdrachten uiteengezet wordt hoe de kandidaat hiermee om is gegaan
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met WOZ- en belastingapplicaties binnen gemeenten. Benoem duidelijk in het cv om welke systemen het gaat
Competenties
- De projectleider dient te voldoen aan de volgende eisen: Sterke schriftelijke vaardigheden: ervaring met het opstellen van PvE’s en adviesrapporten
- Faciliterend vermogen: ervaring met het organiseren van werksessies, interviews en gebruikersbijeenkomsten
- Marktanalyse: inzicht in de markt van WOZ- en belastingapplicaties en relevante leveranciers
- Analytisch vermogen: in staat om systemen, processen en eisen kritisch te evalueren
- Communicatief vaardig: kan belangen vertalen naar concrete eisen en voorstellen
- Technische affiniteit: kennis van koppelingen met registraties als BAG, BGT, BRK, LV WOZ, GBA-V etc. en begrip van integratiemogelijkheden met bestaande systemen, gegevensbeveiliging, en cloud- of on-premise-opties
- Ervaring met de Aanbestedingswet en het begeleiden van aanbestedingstrajecten in de publieke sector
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 24-10-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
16 tot 24 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.