Terug naar overzicht

Projectleider Wet Open Overheid

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Het Rond 1, Zeist

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Zeist is FlexIntens op zoek naar een Projectleider Wet Open Overheid voor 12 tot 16 uur per week.

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Team
Als projectleider Wet Open Overheid valt je direct onder aansturing van de CIO binnen de gemeente Zeist en kom je te werken in het zogenaamde CIO office. Samen met diverse collega's uit de organisatie vorm je een projectgroep om ervoor te zorgen dat onze processen voldoen aan de kwaliteitseisen die voortkomen uit de wettelijke verplichtingen van de WOO. Je werkt daarin nauw samen met de informatiemanager, projectleider zaakgericht werken en de strategisch I adviseurs.

Opdracht
De gemeente Zeist streeft ernaar om volledig te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet open overheid (Woo). Als Projectleider Woo speel je een centrale rol in dit traject. Je begeleidt de gemeente bij het inrichten van processen die het ontsluiten van documenten mogelijk maken, stuurt actief op de kwaliteit van informatie, en realiseert een gemeentelijk publicatiekanaal. De wettelijke eisen vormen hierbij het uitgangspunt. Gezien de huidige onduidelijkheden in de regelgeving ligt de nadruk de komende periode op voorbereidende werkzaamheden, met als focus het gemeentebreed op orde brengen van de informatiehuishouding. Belangrijk daarin is ook dat je kennis van landelijke ontwikkelingen meeneemt naar de gemeente Zeist over hoe we dit als gemeente Zeist het beste vorm kunnen geven.

De gemeente kiest voor een projectmatige aanpak van de Woo-implementatie. Hiervoor zoeken we een pro-actieve, daadkrachtige projectleider met aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van de Woo. Tot de belangrijkste taken behoren:

  • Het opstellen en laten vaststellen van een plan van aanpak en een implementatieplan voor de actieve openbaarmaking van de Woo-informatiecategorieën.
  • Het begeleiden van de implementatie en het meenemen van projectteamleden in het proces, waarbij samenwerking en draagvlak centraal staan.
  • Het in kaart en in lijn brengen van bestaand beleid en richtlijnen met de nieuwe richtlijnen vanuit de WOO en op het gebied van informatiemanagement.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider informatievoorziening binnen een gemeente
  3. Aantoonbare werkervaring met de Wet open overheid/zaakgericht werken

Wensen:

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bedrijfskundige, bestuurskunde en/of informatiemanagement
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van implementatie van wetgeving, zaakgericht werken en/of informatievoorziening in primaire en bedrijfsvoering processen
  3. Uiterlijk beschikbaar per 15 september
  4. Aantoonbare werkervaring met de WOO in de afgelopen 2 jaar

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Verbindend
  • Overtuigend
  • Creatief
  • Planmatig
  • Daadkrachtig
  • Inzicht in proces van Informatie Beheer en ICT

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 20-08-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

12 tot 16 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures