Regisseur Schuldhulpverlening
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
MBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Zoetermeer is FlexIntens op zoek naar een Regisseur Schuldhulpverlening voor 36 uur per week.Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer werkt dagelijks aan een sterke en veerkrachtige stad waarin iedereen kan meedoen. We zetten ons in voor inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben op het gebied van werk, inkomen, zorg of schulden. Onze afdeling verbindt beleid en uitvoering: we ontwikkelen strategie, adviseren het bestuur en zorgen ervoor dat inwoners merkbaar profiteren van onze inspanningen. Binnen het domein werken we intensief samen met maatschappelijke organisaties, zorgaanbieders en ketenpartners om inwoners zo goed mogelijk te helpen. De uitvoeringsteams zijn verantwoordelijk voor trajecten van begeleiding naar werk tot schuldhulpverlening, jeugdzorg en inkomensondersteuning. Daarbij kijken we niet naar losse problemen, maar naar de hele leefsituatie van de inwoner. Integraal werken, leren en continu verbeteren zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks werk. Momenteel ondergaat het Sociaal Domein een reorganisatie. De afdeling Schuldhulpverlening is nu nog gepositioneerd onder de afdeling Zorg, maar bevindt zich in transitie naar de nieuwe afdeling Inkomen & Bestaanszekerheid. Je komt te werken binnen het team Schuldhulpverlening, een dynamisch team waar betrokken professionals samenwerken om inwoners weer perspectief te geven op een schuldenvrije toekomst. Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. Een lerende en wendbare houding past daarbij. Collega’s hebben het in zich om te netwerken, kwaliteiten en opdrachten dienstbaar te maken aan de noodzakelijke vragen en opgaven uit de samenleving. Het werk is waardevol, we kunnen écht het verschil maken. De sterke gerichtheid op samenwerking helpt om datgene in en voor de stad tot stand te brengen dat nodig is, binnen of buiten de grenzen van de afdeling of de gemeentelijke organisatie.
Opdracht
In de functie van Regisseur Schuldhulpverlening begeleid en ondersteun je inwoners van Zoetermeer met financiële en/of multiproblematiek naar duurzame financiële stabiliteit en zelfredzaamheid. Je biedt maatwerktrajecten schuldhulpverlening aan, waarbij je inwoners ondersteunt bij het stabiliseren van hun financiële situatie, het treffen van schuldregelingen en het realiseren van duurzame oplossingen. Je voert het volledige schuldhulpverleningstraject uit: van intake en stabilisatie tot regeling en nazorg. Daarbij stel je hulpverleningsplannen op, onderhoud je intensief contact met schuldeisers, bewindvoerders en ketenpartners, en bewaak je de voortgang en naleving van afspraken.
Belangrijke onderdelen van je werk zijn:
- Het zelfstandig opzetten en uitvoeren van schuldregelingen (minnelijk en wettelijk);
- Het berekenen en onderbouwen van VTLB’s conform de Recofa-richtlijnen;
- Het bieden van nazorg na de schuldregeling;
- Het integraal samenwerken met interne en externe partners binnen het sociaal domein;
- Het leveren van zorgvuldige rapportages en dossieropbouw volgens de kwaliteitsrichtlijnen;
- Het bijdragen aan de doorontwikkeling van de dienstverlening schuldhulpverlening binnen de gemeente Zoetermeer.
Binnen de schuldhulpverlening wordt gewerkt met drie focusgebieden:
- Regulier – ondersteuning van inwoners met uiteenlopende schuldenproblematiek;
- Ondernemers – begeleiding van (ex-)zelfstandigen met financiële problemen of beëindigde ondernemingen;
- Jongeren – begeleiding van jongeren en jongvolwassenen (18–27 jaar) met schulden of risico daarop.
De opdracht betreft inzet binnen één of meerdere van deze focusgebieden, afhankelijk van ervaring, expertise en voorkeur van de kandidaat. Geef in de motivatie duidelijk aan voor welke categorie of doelgroep de kandidaat inzetbaar is en waar de voorkeur naar uitgaat. Je bent bij voorkeur allround inzetbaar binnen de schuldhulpverlening. Deze opdracht richt zich niet op het Toeslagenloket, maar op de brede uitvoering van schuldhulpverlening. De opdracht wordt uitgevoerd op de werkdagen maandag t/m vrijdag en kan in overleg in vier dagen van negen uur worden ingevuld. Er wordt hybride gewerkt (deels op kantoor, deels thuis).
Na gunning geldt normaliter een doorlooptijd van ongeveer twee weken voordat de kandidaat kan starten en het Zoetermeer-account volledig is ingericht. Aangezien deze periode samenvalt met de feestdagen, kan dit proces iets langer duren. De verwachte startdatum ligt daarom, in overleg met de kandidaat, tussen 5 januari en 12 januari 2026.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeentelijke organisatie
- Minimaal een afgeronde mbo4-opleiding niveau 4
- Aantoonbare werkervaring met het opzetten van schuldregelingen en het uitvoeren van VTLB-berekeningen (duidelijk benoemd in het cv)
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar binnen het Sociaal Domein bij een 100.000+ gemeente
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als schuldhulpverlener
- Aantoonbarewerkervaringin de afgelopen 5 jaarmet Stratech Perspectief (Cloud),benoem waar dit is opgedaan
- Aantoonbarewerkervaringin de afgelopen 5 jaarmet Suite voor het Sociaal Domein,benoem waar dit is opgedaan
- Beschikbaar per november 2025 voor 32 tot 36 uur
- Een korte, bondige en persoonlijk geschreven motivatiebrief waarin de kandidaat toelicht :
- - Waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht
- - Hoe de kandidaat goede begeleiding van de inwoner voor zich ziet
- - Hoe de kandidaat om gaat met het plannen van de case load
Competenties
- Empathisch vermogen: toont oprechte belangstelling en begrip voor inwoners met financiële en psychosociale problematiek
- Stressbestendigheid: blijft professioneel en zorgvuldig werken onder druk en bij complexe casussen
- Caseloadbeheersing en timemanagement: bewaakt de voortgang, stelt prioriteiten en werkt planmatig
- Communicatieve vaardigheid: communiceert duidelijk, zorgvuldig en overtuigend, zowel mondeling als schriftelijk
- Analytisch vermogen: herkent onderliggende problematiek, legt verbanden en doet passende interventievoorstellen
- Oordeelsvorming: weegt belangen zorgvuldig af en neemt verantwoorde besluiten binnen de kaders
- Samenwerkingsgerichtheid: werkt effectief samen binnen en buiten de organisatie en is collegiaal
- Vakmanschap: beschikt over actuele kennis van schuldhulpverlening, VTLB-berekeningen en relevante wet- en regelgeving (Wgs, Recofa)
- Klantgerichtheid: biedt dienstverlening met respect voor de eigen regie van de inwoner en bewaakt tegelijkertijd de grenzen van het professionele kader
- Flexibiliteit en doelgroepondersteuning: schakelt snel tussen verschillende focusgebieden (regulier, ondernemers, jongeren) en past de begeleiding aan de specifieke context van de doelgroep aan
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 03-12-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
36 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.