Schuldhulpverlener voor ondernemers
-
Provincie
Noord-Brabant
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Breda is FlexIntens op zoek naar een Schuldhulpverlener voor ondernemers voor 36 uur per week.Schuldhulpverlener voor ondernemers
Wil jij ondernemers met financiële problemen écht verder helpen én bijdragen aan de 'uitbouw' van een toekomstbestendige schuldhulpverlening? Kom dan ons team KBFID versterken en geef samen met ons vorm aan een vernieuwende aanpak voor ondernemers in Breda.
Intro:
Als schuldhulpverlener voor ondernemers speel jij een sleutelrol in de verdere uitbouw en professionalisering van onze schuldhulpverlening binnen de Gemeente Breda. Je helpt ondernemers met financiële problemen niet alleen met deskundig advies, maar draagt ook actief bij aan het ontwikkelen van een toegankelijke en toekomstgerichte dienstverlening.
Je werkt binnen team KBFID (Kredietbank en Financiële Informatie en Diensten), een multidisciplinair team van circa 20 collega’s met expertises zoals budgetbeheer, kredietadvies, debiteurenbeheer, financiële administratie, bewindvoering, Financy (financieel expertisecentrum), en het (SSO) servicepunt voor starters en ondernemers.
Samen bouwen we aan een vernieuwde aanpak waarin maatwerk, ondernemerschap en financiële veerkracht centraal staan. Jouw visie, ideeën en initiatief zijn hierin van grote waarde.
Wat ga je doen?
- Je speelt een actieve rol in de 'uitbouw' en verdere professionalisering van onze schuldhulpverlening voor ondernemers en toetst ook onze huidige basisinrichting schuldhulpverlening voor ondernemers.
- Je brengt niet alleen je kennis in, maar ook je ideeën en inzichten om onze aanpak te versterken.
- Je analyseert samen met de ondernemer de financiële situatie, inclusief schulden, inkomsten en uitgaven.
- Je adviseert over oplossingen en begeleidt ondernemers bij het verbeteren van hun financiële situatie.
- Je stelt plannen van aanpak op voor het aflossen van schulden, inclusief betalingsregelingen en herstructurering.
- Je onderhandelt met schuldeisers om tot werkbare afspraken te komen en juridische stappen en (verdere) incassomaatregelen te voorkomen.
- Je doet betalings- of saneringsvoorstellen.
- Je ondersteunt ondernemers bij het op orde brengen van hun financiële administratie.
- Je geeft voorlichting en advies om toekomstige schulden te voorkomen en biedt nazorg om de voortgang te monitoren.
- Op te leveren resultaat is een volledig getoetst en doorlopen traject van schuldhulpverlening voor ondernemers van A tot en met Z, binnen een gestelde periode van de opdracht.
Wat vragen wij?
- Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening of Rechten.
- Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het saneren van ondernemers met schulden. Je moet zelf de voorstellen (met betrekking tot het totale schuldenpakket) aan de schuldeisers hebben gedaan om te saneren. Je moet dit dus niet hebben uitbesteed.
- Je hebt bij voorkeur meer dan 1 jaar ervaring als budgetcoach.
- Je hebt bij voorkeur ervaring als ondernemer en spreekt de taal van ondernemers.
- Je bent accuraat, stressbestendig, empathisch en hebt sterk cijfermatig inzicht.
- Je kunt balansen lezen en hebt kennis van belastingaangiften.
- Je hebt kennis van het insolventierecht.
- Je hebt inlevingsvermogen, schakelt snel en behoudt de regie in complexe situaties.
- Je beschikt over WFT Basis of bent bereid dit op korte termijn te behalen.
- Je neemt eigenaarschap, denkt vooruit, toont initiatief en weet partijen te verbinden.
- Je hebt aantoonbare kennis in het coachen en het overdragen van kennis over schuldhulpverleners voor ondernemers aan collega’s.
Wat bieden wij?
Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers.
Wie zijn wij?
Team KBFID is een dynamisch en multidisciplinair team dat ondernemers ondersteunt bij financiële vraagstukken. We zetten ons in om schuldhulpverlening voor ondernemers toegankelijk, effectief én toekomstgericht te maken. Jij krijgt de kans om niet alleen een belangrijke bijdrage te leveren, maar ook om met jouw kennis en ideeën mee te bouwen aan de fundamenten van deze dienstverlening. We waarderen eigen initiatief en stimuleren een cultuur van samenwerken, leren en verbeteren.
Lees meer over de Gemeente Breda https://www.werkenbijbreda.nl/
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding
- Uw kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met het saneren van ondernemers met schulden. De kandidaat moet zelf de voorstellen (met betrekking tot het totale schuldenpakket) aan de schuldeisers hebben gedaan om te saneren. De kandidaat moet dit dus niet hebben uitbesteed
- Uw kandidaat kan balansen lezen en heeft kennis van belastingaangiften
- Uw kandidaat heeft kennis van het insolventierecht
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding in de richting van Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening of Rechten
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring als ondernemer en spreekt de taal van ondernemers
- Uw kandidaat beschikt bij voorkeur over WFT Basis of is bereid dit op korte termijn te behalen
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in het coachen en het overdragen van kennis over schuldhulpverleners voor ondernemers aan collega’s
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 1 jaar ervaring als budgetcoach
Competenties
- Je werkt accuraat
- Je bent stressbestendig
- Je hebt een sterk empathisch vermogen
- Je hebt een sterk cijfermatig inzicht
- Je hebt een goed inlevingsvermogen
- Je schakelt snel en behoudt de regie in complexe situaties
- Je neemt eigenaarschap
- Je denkt vooruit, toont initiatief en weet partijen te verbinden
- Je hebt sterke adviesvaardigheden De woensdag 29 en donderdag 30 oktober 2025 zijn gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 24-10-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
36 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.