Secretaris en adviseur Interprovinciale Etische Commissie
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO WO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de BIJ12 is FlexIntens op zoek naar een Secretaris en adviseur Interprovinciale Etische Commissie voor 24 uur per week.Wie zijn wij?
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.
Sinds enkele jaren werken de provincies samen aan het thema Digitalisering, langs vier programmalijnen: data, dienstverlening, innovatie en bedrijfsvoering. Binnen de programmalijn Data wordt gewerkt aan projecten die de gezamenlijke provincies vooruit helpen bij een datagedreven aanpak voor de grote transities in de fysieke leefomgeving (energietransitie, woningbouwopgave, stikstofproblematiek) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur).
Wat is BIJ12?
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij zorgen voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze website: www.bij12.nl. IPO en BIJ12 zijn organisatieonderdelen van de Vereniging het Interprovinciaal Overleg. Deze aanbestedingsprocedure wordt begeleid door BIJ12.
Wat ga je doen
Sinds 2019 ondersteunt het IPO een interprovinciale werkgroep 'ethiek en digitale transformatie', die zich richt op kennisuitwisseling en professionalisering van het onderwerp bij de twaalf provincies. De werkgroep bestaat uit medewerkers met achtergronden in informatiebeheer, privacy, open overheid en/of ethiek. Allen werken ze aan de algehele bewustwording in de provinciale organisatie over het onderwerp, proberen ze inspanningen te verbinden en elkaar te helpen bij ethische vraagstukken.
Door de inspanningen van de werkgroep is er in 2024 een vernieuwde ethische gids gepubliceerd. Daarnaast is in 2023 op verzoek van de toenmalige bestuurlijke kopgroep digitalisering de Interprovinciale Ethische Commissie opgericht.
Met de Interprovinciale Ethische Commissie willen provincies de risico’s van het gebruik van data en technologische oplossingen ondervangen. De commissie heeft een onderzoekende rol en richt zich vooral op vraagstukken die alle provincies raken. De commissie komt 4 keer per jaar bij elkaar.
Ter ondersteuning van de werkgroep en de Interprovinciale Ethische Commissie zelf zoeken we een senior adviseur, die zowel de rol van secretaris als die van adviseur ethiek kan vervullen.
Concrete werkzaamheden binnen de rol van secretaris:
- Verzorgen van bemensing van de commissie en de commissie qua leden en expertise op peil houden
- Agendavoering, voorbereiding stukken voor de commissie, ondersteuning van de voorzitter tijdens de overleggen en vastlegging
- Planning en aanleveren van de agendastukken
- Afstemming en coördinatie tussen ethische commissie, werkgroep ethiek, lokale provinciale ethiek initiatieven en het IPO programma digitalisering met betrekking tot de vraagstelling voor de commissie
- Het onder de aandacht brengen van de adviezen van de commissie bij provincies en andere relevante partijen
- In afstemming met de portefeuillehouder digitale ethiek in de AAC digitalisering IPO regie voeren op ethiek en digitalisering binnen het provinciaal speelveld
Concrete werkzaamheden binnen de rol van adviseur ethiek:
- Ophalen en uitwerken van interessante vraagstukken voor de commissie bij de provincies
- Uitvoeren van vooronderzoek over onderwerpen waar de commissie advies over wil gaan uitbrengen
- Gedurende het vooronderzoek contacten onderhouden met individuele leden van de commissie om tussentijds stappen te kunnen zetten in het advies.
- Schakelen met wetenschap- en kennisinstellingen indien relevant voor vooronderzoek
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Kandidaat heeft een afgeronde hbo- of wo-opleiding die aantoonbaar goed past bij de inhoud van de opdracht
- Minimaal 3 vergelijkbare opdrachten uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de inzet van data en digitalisering bij beleidsontwikkeling en -monitoring
Wensen:
- Shortlistcriterium 1: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij advisering op het gebied van ethische aspecten van digitale transformaties bij het openbaar bestuur (functie adviseur ethiek)
- Shortlistcriterium 2: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij de ondersteuning van een soortgelijke commissie (functie secretaris)
- Shortlistcriterium 3: Aantoonbare kennis van en ervaring met het onderzoek doen naar ethische vraagstukken bij de toepassing van data en algoritmen voor de overheid, bij voorkeur voor het middenbestuur/provincies
- Fase 2. Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit. Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om niet te gunnen. A. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0 • Samenwerken: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat. • Overtuigingskracht: Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten. • Situationeel leiderschap: Je bent in staat collega’s van binnen en buiten IPO waarmee je samenwerkt individueel of groepsgewijs zodanig te motiveren, stimuleren en waarderen dat ze zich enthousiast en optimaal inzetten voor deze opdracht. Per situatie pas je je stijl waar nodig aan. • Organisatiesensitiviteit: Je onderkent de invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op onderdelen van de IPO-organisatie en de provincies. Je houdt niet alleen rekening met de formele en hiërarchische lijnen, maar je hebt ook een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen. • Resultaatgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen. B. Vaardigheden 300/200/100/0 • Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht behouden. • Kennis op een begrijpelijke wijze kunnen overbrengen. • Een zelfstandige, systematische en nauwkeurige manier van werken. • Kunnen werken in een dynamische en (inter)bestuurlijke omgeving. • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. • Adviesvaardigheden • Afstemming met stakeholders op verschillende niveaus C. Kennis 300/200/100/0 • Je hebt voor dit vakgebied relevante (aanvullende) opleidingen (project-/programmamanagement) afgerond • Affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij de overheid (bij voorkeur provincies) • Ethische aspecten bij digitaliseringsvraagstukken • Specifieke kennis van de impact en betekenis van de kansen die digitalisering biedt voor de maatschappelijke opgaven van provincies is een pré
Competenties
- Samenwerken: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat
- Overtuigingskracht: Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten
- Situationeel leiderschap: Je bent in staat collega’s van binnen en buiten IPO waarmee je samenwerkt individueel of groepsgewijs zodanig te motiveren, stimuleren en waarderen dat ze zich enthousiast en optimaal inzetten voor deze opdracht. Per situatie pas je je stijl waar nodig aan
- Organisatiesensitiviteit: Je onderkent de invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op onderdelen van de IPO-organisatie en de provincies. Je houdt niet alleen rekening met de formele en hiërarchische lijnen, maar je hebt ook een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen
- Resultaatgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen. /0
- Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht behouden
- Kennis op een begrijpelijke wijze kunnen overbrengen
- Een zelfstandige, systematische en nauwkeurige manier van werken
- Kunnen werken in een dynamische en (inter)bestuurlijke omgeving
- Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
- Adviesvaardigheden
- Afstemming met stakeholders op verschillende niveaus /0
- Je hebt voor dit vakgebied relevante (aanvullende) opleidingen (project-/programmamanagement) afgerond
- Affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij de overheid (bij voorkeur provincies)
- Ethische aspecten bij digitaliseringsvraagstukken
- Specifieke kennis van de impact en betekenis van de kansen die digitalisering biedt voor de maatschappelijke opgaven van provincies is een pré
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 09-07-2025 om 9:00.
Gewenst aantal uren
24 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.