Terug naar overzicht

Senior Business Analist

  • Provincie

    Zuid Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Zuid Hollandplein 1, Den Haag

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Provincie Zuid-Holland is FlexIntens op zoek naar een Senior Business Analist voor 40 uur per week.

Opgave Informatisering & Automatisering

De opgave Informatisering & Automatisering (I&A) wordt steeds uitgedaagd door externe veranderingen en door interne behoeften en verwachtingen. I&A maakt samen met de provinciale gebruikers en partners keuzes om het gevoelige evenwicht te bewaren tussen de beschikbare middelen en het voorzien in behoeften, vernieuwen en innoveren. De provincie Zuid-Holland beschikt over een Microsoft omgeving en een gevirtualiseerde desktop omgeving op basis van Azure Virtual Desktop.

De opgave Informatisering & Automatisering kent vijf specifieke aandachtsgebieden:

  • Infrastructuur & Support (BIS). BIS zorgt voor een optimale beschikbaarheid van de ICT infrastructuur (computers, tablets, telefoons) en beheert alle applicaties, het netwerk, de gegevensopslag en de telecommunicatie van de provincie Zuid-Holland.
  • Bedrijfsinformatie (BBI). De provincie Zuid-Holland verwerkt en produceert bij de uitvoering van haar kerntaken heel veel digitale geo- en bedrijfsinformatie. BBI helpt provinciale collega’s bij het beheer en gebruik hiervan. Daarnaast beheert BBI applicaties die door de organisatie worden gebruikt.
  • Documentaire Informatie (BDI). BDI ondersteunt het werk van provinciale medewerkers met middelen om documentaire informatie digitaal te ontsluiten en te beheren. Vindbaar en toegankelijk zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Ook ondersteunt BDI digitale bedrijfsprocessen.
  • Bureau Advies & Beleid (BAB). Informatisering & Automatisering is een integraal onderdeel van ieders werk geworden. BAB kijkt samen met provinciale medewerkers hoe alle taken nog beter uitgevoerd kunnen worden en hoe nieuwe IT-oplossingen en innovaties binnen het totaalplaatje van de provincie Zuid-Holland passen.
  • Portfoliomanagement (PM). Portfoliomanagement heeft als doel om enerzijds de beschikbare ICT-middelen in te zetten op de, vanuit organisatieperspectief gezien, meest cruciale projecten en anderzijds om de projecten op een zo goed mogelijke manier en conform afspraak uit te voeren.

Omschrijving van de opdracht

Als businessanalist werk je nooit alleen. Je hebt contact met stakeholders uit verschillende opgaves en specialisten van informatisering en automatisering en projecten in dat gebied zoals bijvoorbeeld het programma Informatietransitie. Informatiemanagement, portfoliomanagement, functioneel beheer, applicatiebeheer, serverbeheer, business intelligence, geo, architectuur en security zijn voor jou allen bekend terrein. Om gezamenlijk tot verandering te komen weet jij jouw collega's continu te betrekken in een werkveld wat volop in beweging is. De vraagstukken die op je afkomen zijn erg divers en maakt jouw werk iedere dag anders. Denk hierbij aan vragen op het gebied van financiën, projectenadministratie, subsidie- en vergunningverlening, procesoptimalisatie, beleidsontwikkeling en vragen die voortkomen uit nieuwe wet- en regelgeving.

Gedurende de dag staan deze zaken op jouw to-do lijstje:

  • Op strategisch en tactisch niveau meedenken en uitvoering geven aan de ICT doorontwikkeling voor de gehele provincie;
  • Ondersteuning van interne accountmanagers bij intake van brede ICT vraagstukken uit de organisatie;
  • Je vervult een brugfunctie (product owner rol) en bent sparringpartner tussen specialisten en accountmanager (van de afdeling Informatisering & Automatisering) en de klant;
  • Het in samenwerking met de klant analyseren van bestaande processen en het (her)ontwerpen van nieuwe processen;
  • Het adviseren van de klant over mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn/haar wensen en het bieden van realiseerbare oplossingsscenario’s;
  • Het begeleiden van de klant bij het implementeren van oplossingen en gebruikerstrainingen;
  • Faciliteren en begeleiden van uitvoering van complexe vraagstukken/projecten;
  • Deelname in multidisciplinaire werkgroepen, projectgroepen en scrumteam(s);
  • Het nauw samenwerken met beheerders, BI- en DWH specialisten;
  • Afstemming met projecten, programma’s en andere onderdelen afdeling I&A.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Minimaal een Master WO-diploma behaald in de richting van Bedrijfskunde of vergelijkbaar;
  2. Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring als Business Analist in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving;
  3. Minimaal tien jaar aantoonbare werkervaring met complexe ICTverandertrajecten waarbij tenminste twee trajecten geheel zijn doorlopen;
  4. Aantoonbare werkervaring met de implementatie van de Wet open overheid;
  5. Aantoonbare werkervaring op het gebied van applicaties m.b.t. facilitaire dienstverlening (archeologisch depot systemen, rittenregistratiesystemen) en bestuurlijke informatiesystemen (besluitvormingssysteem, staten informatie systeem);
  6. Minimaal twee jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van digitale toegankelijkheid.
  7. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van solution architectuur.

Wensen:

  1. Minimaal 5 jaar en bij voorkeur meer dan 8 jaar aantoonbare werkervaring als Senior Business analist in de afgelopen 10 jaar in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving;
  2. Minimaal 1 jaar en bij voorkeur meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring als Business Analist met complexe ICT-verandertrajecten op het gebied van bestuurlijke besluitvorming en aanverwante administratieve processen;
  3. Minimaal 1 jaar en bij voorkeur meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring als Business Analist met complexe ICT-verandertrajecten op het gebied van Wet open overheid;
  4. Aantoonbare werkervaring op het gebied van applicaties m.b.t. facilitaire dienstverlening (archeologisch depot systemen, rittenregistratiesystemen): minimaal 1 project en bij voorkeur meer dan 3 verandertrajecten.

Competenties

  • Resultaatgericht handelen: daadkrachtig optreden, pro-actieve houding, initiatiefrijk, pragmatisch;
  • Flexibiliteit, tact, zorgvuldigheid en goede oordeelsvorming in relatie tot tegenstrijdige belangen van stakeholders.
  • Bestuurlijke sensitiviteit:
    • inzicht in het functioneren van een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie en de daarmee samenhangende besluitvormingscircuits en de juridische omgeving waarin wordt geopereerd;
    • Vaardigheid in het inschatten van de bestuurlijk en regionale verhoudingen en de bestuurlijke/ politieke en technische haalbaarheid van projectresultaten zowel binnen als buiten een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie;
  • Communicatieve en adviesvaardigheden;
  • Analytisch vermogen: in staat om goed onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Je bent goed in het zien wat de essentie van het onderwerp is, in het herkennen van verbanden en in het vinden van effectieve oplossingen op basis van data en logica.

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 20-10-2025 tot 12:00 uur.

Gewenst aantal uren

40 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.

NB: voor elke opdracht is het beheersen van de Nederlandse taal verplicht.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures