Terug naar overzicht

Senior Consulent Zorgregistratie

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Gezondheidszorg

  • Opleidingsniveau

    HBO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Heidelberglaan 100, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de UMC Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Senior Consulent Zorgregistratie voor 32 uur per week.
 

Functienaam

Senior consulent zorgregistratie (decentraal)

Plaats in de organisatie

Divisie/directie: n.v.t
Afdeling(en): n.v.t
Functie leidinggevende: Hoofd bedrijfsbureau

Doel van de functie

  • Bijdragen aan juiste registratie van zorg en daarmee een juiste factuur van de geleverde zorg voor de patiënt.
  • Beoordelen of de zorgregistratie van het (de) specialisme(s) / afdeling(en) waar de medewerker voor werkt voldoet aan de landelijke UMC-brede beleidskaders en richtlijnen.
  • Neemt deel aan divisie-specifieke verbeterprojecten.
  • Signaleren en corrigeren van fouten in de zorgregistratie binnen het (de) specialisme(s) / afdeling(en) waar de medewerker voor werkt, trends rapporteren naar de coördinator zorgregistratie en doen van verbetervoorstellen.
  • Bieden van individuele ondersteuning (feedback, instructie, hulp, vraagbaak) aan de HiX-gebruiker bij de uitvoering van de zorgregistratie voor het (de) specialisme(s) / afdeling(en) waar de medewerker voor werkt.
  • Ondersteunt de coördinator zorgregistratie bij interne/externe overleggen en verdere ontwikkeling op het gebied van zorgregistratie.

Resultaatgebieden

  1. Herstellen/afhandelen van registratiefouten en registratiesignaleringen in het registratieproces
    • Draagt zorg voor de (complexe) correcties van de zorgregistratie in de administratie;
    • Voert controles uit op juistheid van gegevens en voert correcties uit bij onjuiste registratie.
  2. Geven van feedback en incident gerichte instructie over registratiefouten en registratiesignaleringen aan de zorgprofessional en administratief medewerker zorgproces
    • Verzorgt uitleg aan behandelaren en administratief medewerker zorgproces op het gebied van de foutmeldingen in de zorgregistratie;
    • Signaleert verbetermogelijkheden in de registratie. Stemt dit te allen tijde eerst af met de coördinator zorgregistratie.
    • Draagt het belang uit van een juiste, volledige en tijdige registratie van zorg richting alle zorg registrerende medewerkers.
  3. Ondersteunen van de zorgprofessional bij het afhandelen van signaleringen/fouten op de werklijst
    • Beoordeelt of de vastgelegde gegevens corresponderen met de wet- en regelgeving op het gebied van de zorgregistratie en past eventuele registratie (in overleg met de bron) aan waar nodig;
    • Geeft medisch specialisten aanwijzingen bij de zorgregistratie;
    • Interpreteert gegevens, zoals de vastgestelde informatie in patiëntendossiers en brieven betreffende diagnoses en daarbij behorende verrichtingen om deze te vertalen in zorgregistratie.
  4. Advisering en ondersteuning coördinator zorgregistratie
    • Volgt ontwikkelingen op het toegewezen gebied;
    • Neemt deel aan interne en externe overleggen;
    • Vertaalt de ontwikkelingen naar consequenties voor het UMC Utrecht;
    • Verzorgen van gespecialiseerde ondersteuning door het adviseren en ondersteunen bij de uitvoering van regelgeving en beleid op een werkgebied.
    • Neemt deel aan de maandelijkse overleggen vanuit de overlegstructuur en bereidt deze voor.
  5. Signaleren van trends in fouten en signaleringen op zorgregistratie
    • Signaleert trends, structurele problemen en ontwikkelingen aangaande de zorgregistratie en koppelt dit terug volgens de overlegstructuur;
    • Doet gevraagd en ongevraagd voorstellen aan leidinggevenden en coördinator zorgregistratie ter verbetering van de zorg administratieve processen in de zorgafdelingen.
  6. Faciliteren bronregistratie bij complexe registratie
    • Draagt zorg voor verwerking van gegevens, die voortvloeien uit complexe wet- en regelgeving, in de complexe administratie van zorg gerelateerde gegevens. Dit ten behoeve van het primaire en ondersteunende proces.
  7. Management informatie
    • Verzorgt rapportages;
    • Analyseert bedrijfsgegevens en signaleert trends en ontwikkelingen;
    • Maakt analyses voor sturingsinformatie.

Speelruimte

Zelfstandig corrigeren binnen vastgestelde kaders (o.a. Notiz- en HiX foutenlijsten)
In opdracht van Coördinator Zorgregistratie

Contacten

De consulent zorgregistratie heeft zowel contacten in het eigen organisatieonderdeel en vakgebied op operationeel niveau binnen de divisie alsmede interne contacten met de tweede lijn alsmede directe collega’s binnen andere divisies. Tevens heeft de senior consulent zorgregistratie contacten met externe partijen en collega’s uit andere UMC’s.

Functie-eisen

Werk- en denkniveau: HBO
Werkervaring/kennis:
  • De Senior consulent Zorgregistratie heeft bij voorkeur kennis van…
  • De wet- en regelgeving en de specialisme specifieke wet- en regelgeving.
  • de DBC-systematiek.
  • de specifieke procedure bij add-on geneesmiddelen.
  • de financiële consequenties van de registratie.
  • het registratiesysteem HIX.
  • medische terminologie en de daarbij behorende zorgpaden.
  • de organisatie, zowel specifiek van de divisie als UMCU breed.
  • heeft enige jaren werkervaring op het gebied van de zorgregistratie, DBC-systematiek en wet- en regelgeving.
Competenties/vaardigheden:
  • De senior consulent Zorgregistratie kan bij voorkeur…
  • mondeling goed communiceren in gesprekken met collega’s en verantwoordelijken, waarbij de medewerker vooral helder, duidelijk en begripvol kan toelichten, instrueren, adviseren en zo nodig overtuigen.
  • zich schriftelijk goed uitdrukken. Legt instructies en gemaakte afspraken helder vast zodat ze voor alle betrokkenen duidelijk zijn.
  • alle werkzaamheden goed plannen en prioriteren, zodat de medewerker de werkzaamheden kan doen in de waan van alle dag en betrokkenen hierover informeert.
  • accuraat en zorgvuldig werken.
  • goed samenwerken met collega’s binnen en buiten de divisie ten behoeve van een goede zorgregistratie, waarbij de medewerker in gesprekken goed luistert en gezamenlijk tot oplossingen komt.
  • uitleg en instructie geven aan individuele HiX-gebruikers over de zorgregistratie, afgestemd op de leerbehoefte van de HiX-gebruiker.
  • scherp en geduldig luisteren naar HiX-gebruikers, en zo passende oplossingen bieden voor problemen die ervaren worden in de registratie van zorg.
  • Kan omgaan met weerstand en staat open voor verandering.
  • In staat om mensen mee te nemen in je ideeën en adviezen.
  • Pakt zaken proactief op en werkt dit zelfstandig uit.
  • Kan op verschillende niveaus schakelen.
Gedragscriteria:
  • De Consulent Zorgregistratie is…
  • service- & klantgericht en dienstverlenend; benadert en spreekt met betrokkenen op een geduldige manier.
  • gericht op samenwerken; betrekt collega’s bij lastige vraagstukken, en deelt ook problemen en successen.
  • Alert; vangt signalen van zorgprofessionals op over de registratie van zorg en koppelt deze, indien nodig, terug aan de coördinator zorgregistratie.
  • Overtuigend; kan de zorgprofessional meekrijgen en motiveren om registratie volledig en volgens wet en regelgeving uit te voeren.
  • Zelfstandig; organiseert de eigen werkzaamheden volledig, inclusief prioritering, lost veel zelf op en weet onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke zaken.
  • stressbestendig en flexibel; creëert rust in hectische periodes en houdt overzicht.
  • Gedetailleerd; wil binnen het eigen zorgdomein op detailniveau kennis eigen maken.
  • Assertief; pakt gevraagd en ongevraagd vraagstukken op die worden gesignaleerd.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. HBO Werk-en denkniveau
  2. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. De kandidaat heeft kennis van de wet- en regelgeving en de specialisme specifieke wet- en regelgeving
  2. De kandidaat heeft kennis van de DBC-systematiek
  3. De kandidaat heeft kennis van de specifieke procedure bij add-on geneesmiddelen
  4. De kandidaat heeft kennis van de financiële consequenties van de registratie
  5. De kandidaat heeft kennis van het registratiesysteem HIX
  6. De kandidaat heeft kennis van medische terminologie en de daarbij behorende zorgpaden
  7. De kandidaat heeft kennis van de organisatie, zowel specifiek van de divisie als UMCU breed
  8. De kandidaat heeft enige jaren werkervaring op het gebied van de zorgregistratie, DBC-systematiek en wet- en regelgeving

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 25-06-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures