Terug naar overzicht

Senior Jurist Omgevingsrecht

  • Provincie

    Noord Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Amstel 1, Amsterdam

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Amsterdam is FlexIntens op zoek naar een Senior Jurist Omgevingsrecht voor 32 tot 36 uur per week.

Opdrachtomschrijving

Als senior jurist heb je een sleutelrol in juridische advisering en het creëren van hoogwaardige juridische producten binnen het Omgevingsrecht in team West van Ruimte en Duurzaamheid. Je werkt aan (het omzetten van) omgevingsplannen, ruimtelijke onderbouwingen en beoordeelt complexe vergunningsaanvragen. Amsterdam is een stad waar ruimte schaars is, maar waar we tegelijkertijd volop bouwen. Hierdoor werk je aan innovatieve en vooruitstrevende projecten die een grote ruimtelijke impact hebben. Dit betekent dat je betrokken bent bij zowel grote als kleinschalige initiatieven. Je geeft advies over complexe ruimtelijke initiatieven en bouwprojecten, waar jouw juridische expertise doorslaggevend is.

Werkzaamheden

  • Adviesverzoeken: Je verdeelt alle binnengekomen adviesverzoeken vanuit de Afd. Vergunningen aan Team West en monitort de kwaliteit van de advisering van het team. Je coördineert ism het team de BOPA-advisering van het team (proces; inhoud; samenwerking).
  • Communicatie: Je houdt regelmatig contact met de Afd. Vergunningen en de Gebiedsteams over de voortgang van de samenwerking; de processen; de inhoudelijke kwaliteit; etc.;
  • Bouwprojecten: Je werkt aan complexe bouwprojecten in West. Dit zijn veelal projecten van woningbouwcorporaties. Dit doe je binnen een multidisciplinair projectteam;
  • Vergunningsaanvragen: Je beoordeelt vergunningsaanvragen die afwijken van het omgevingsplan, werkt aan het opstellen van omgevingsplannen en aan het adviseren van transformatie-initiatieven. Amsterdam is een stad waar ruimte schaars is, maar waar we tegelijkertijd volop transformeren en bouwen.
  • Initiatieven: Je bent betrokken bij zowel kleinschalige als grotere initiatieven, wat zorgt voor een gevarieerde en interessante werkdag. Je geeft advies over uitdagende ruimtelijke initiatieven, waar jouw juridische expertise doorslaggevend is.
  • Bouwplannen: Je geeft advies over complexe bouwplannen die afwijken van het omgevingsplan en weegt af of het plan mogelijk is op basis van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties;
  • Stedenbouwkundige structuren: Jij helpt bij het behouden van de hoogkwalitatieve stedenbouwkundige structuren. Met jouw expertise lever je maatwerk dat bijdraagt aan een duurzame en toekomstbestendige inrichting van Amsterdam.
  • Vernieuwing: Je brengt vernieuwing en oplossingen die de toekomst van onze stad vormgeven.
  • Gebiedsgerichte opgaven: Je werkt mee aan gebiedsgerichte opgaven zoals Horeca- en Terrassenbeleid.
  • Bestemmingsplannen: Je draagt bij aan het omzetten van bestemmingsplannen naar het Omgevingsplan Amsterdam en bent op de hoogte van actuele wetgeving en beleidsregels.
  • Integrale Adviestafel: Aan de Integrale Adviestafel draag je bij aan het beoordelen van een nieuw initiatief, waarbij je jouw expertise inbrengt om tot een helder en doordacht advies te komen.
  • Overleg met bestuurder: Je bespreekt zelfstandig met je bestuurder in de staf waarom een plan wèl of niet een goede ontwikkeling is.
  • Collega-juristen: Tijdens de wekelijkse afstemming met collega-juristen bespreek je casuïstiek, spar je over actuele jurisprudentie en zoek je samen naar oplossingen voor complexe vraagstukken. Ook overleg je met collega’s over welke zienswijzen bij de wijziging van het omgevingsplan tot een aanpassing van het plan zouden moeten leiden.
  • Kennis Omgevingswet: Je hebt kennis van nieuwe instrumenten onder de Omgevingswet zoals een omgevingsprogramma.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring als jurist Omgevingsrecht
  2. De aangeboden kandidaat heeft werkervaring in het adviseren over complexe bouwinitiatieven en ruimtelijke vraagstukken (BOPA-advisering) aan bestuur en gemeentelijke organisatie
  3. De aangeboden kandidaat heeft werkervaring als BOPA-coördinator, d.w.z.: je hebt ervaring met het verdelen van de adviesverzoeken die het team ontvangt van de Afd. Vergunningen; met het monitoren van de kwaliteit van alle adviezen; met het coachen/begeleiden van collega’s daarin; met het afstemmen met de Afd. Vergunningen namens het team
  4. De aangeboden kandidaat heeft Ervaring in planschade/nadeelcompensatie
  5. De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring in een gebied waar complexe ontwikkelprojecten van woningcorporaties aan de orde zijn
  6. De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week, met ingang van medio augustus / september.
  7. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau
  8. De aangeboden kandidaat beschikt over een afgeronde Masteropleiding in de Rechtsgeleerdheid.
  9. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met kwaliteitszorg en met het coachen en begeleiden van medior medewerkers in de afgelopen 5 jaar
  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het adviseren van bestuurders in de afgelopen 5 jaar
  3. De aangeboden kandidaat is uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Relatiebeheer
  • Initiatief
  • Resultaatgerichtheid
  • Overtuigingskracht

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 07-07-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 tot 36 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures