Terug naar overzicht

Senior Projectleider Grof Afval op Afspraak

  • Provincie

    Noord Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Amstel 1, Amsterdam

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Amsterdam is FlexIntens op zoek naar een Senior Projectleider Grof Afval op Afspraak voor 32 tot 36 uur per week.

Opdrachtomschrijving:
Amsterdam biedt inwoners de mogelijkheid om elke week het grof afval op straat onbeperkt aan te bieden. De stad heeft ook zeven milieustraten (recyclepunten) maar de grootste hoeveelheid ingezameld materiaal loopt via de straatinzameling. De ambitie (besluit gemeenteraad Amsterdam) is om dit stapsgewijs te veranderen – naar een inzameling via de recyclepunten en als bewoners dat willen, op afspraak. Dat vraagt ook om flankerend beleid: aanbiedplekken in de stad zijn op orde, inwoners weten waar zij spullen kunnen wegbrengen (bij de gemeente, bij retailers, kringloopwinkels etc.) en er is dienstverlening op afspraak voor mensen zonder auto. Grof afval op afspraak vraagt een grote verandering: zowel de gemeentelijke inzameling moet haar werkwijze aanpassen, de achterliggende (ict) systemen, processen en werkinstructies wijzigen én het vraagt een omslag bij de bewoners zelf.

Het doel van deze opdracht is dat in de drie gebieden waar we nu al grof op afspraak inzamelen, te weten Weesp, Centrum en (een deel van) Oost Watergraafsmeer voor iedereen duidelijk is wat de processen zijn, dat er bijbehorende werkinstructies zijn, dat dienstverleningsafspraken helder zijn, dat randvoorwaarden vanuit de organisatie op orde zijn en dat de uitvoering in staat is volgens de gemaakte afspraken in te zamelen. Er is een aanpak ontwikkeld voor communicatie en gedragsverandering. En ten slotte dat er een monitor opgezet is en er periodiek gerapporteerd wordt over de prestaties. Daarnaast is het doel dat de generieke randvoorwaarden (op ICT en Dienstverleningsgebied) op orde zijn, zodat opschaling vanaf 2027 mogelijk is in andere gebieden van de stad.

Op te leveren resultaat:

  • Beschrijving van de werkprocessen;
  • Beschrijving van de daarbijhorende werkinstructies;
  • Opleveren en laten vaststellen van overzicht van taken en Rasci model, borgen in de lijnorganisatie van eigenaarschap;
  • Vastgestelde dienstverleningsnorm en indicatoren voor de uitvoering;
  • Opgestelde KPI’s en dashboard om de resultaten van de uitvoering te kunnen monitoren;
  • Ingevoerde PDCA cyclus op grof afval op afspraak bij de uitvoering, overdracht aan implementatiemanager;
  • ICT randvoorwaarden op orde, dat betekent gap tussen huidig en gewenst helder en via de opgave in realisatie genomen;
  • Aanpak communicatie en gedragsbeïnvloeding.
  • Analyse Ist – Soll Oost Watergraafsmeer (eind november 2025);
  • Analyse Ist – Soll Centrum (eind november 2025);
  • Analyse Ist – Soll Weesp (eind november 2025);
  • Analyse wat er op ICT/ dienstverleningsvlak moet ontwikkeld worden en vastgelegde afspraken met I domein en dienstverlening over wanneer wat ontwikkeld wordt (december 2025);
  • Plan van aanpak (projectopdracht) per gebied hoe bij de Soll te komen (februari 2025);
  • Vastgelegde dienstverleningsafspraak (ambtelijk, bestuurlijk) en kpi’s voor de uitvoering (mei 2026);
  • Vastgelegde werkprocessen en werkinstructies (mei 2026);
  • Opgeleverd leerprogramma voor leidinggevenden grof op afspraak (mei 2026);
  • Plan van aanpak voor communicatie en gedragsverandering voor de drie specifieke gebieden plus kalender voor uitvoering in 2026 en 2027 (mei 2026);
  • KPI’s vastgesteld, registratie ingeregeld, Dashbord opgeleverd in power BI om resultaat werkproces te volgen (september 2026);
  • PDCA cyclus beschreven en overdrachtsdocument aan implementatiemanager (september 2026);
  • Handhavingsaanpak, in overleg met THOR en stadsdelen, inzet derden ook mogelijk (september 2026).

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft 5 jaar ervaring met het leiden van projecten waar samenwerking essentieel is
  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare vaardigheid met samenwerking in groepen en het in gang zetten van verandering en ontwikkeling
  3. De aangeboden kandidaat is aantoonbaar senior in schrijfvaardigheden
  4. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare hands-on mentaliteit
  5. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende HBO diploma.

Wensen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het werken binnen een overheidsorganisatie
  2. De aangeboden kandidaat met het ontwikkelen van een aanpak op het gebied van communicatie en gedragsverandering
  3. De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring op het gebied van afval en grondstoffen

Competenties

  • Analytisch vermogen Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten
  • Omgevingsbewustzijn Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie
  • Samenwerken Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team
  • Resultaatgerichtheid Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is
  • Overtuigingskracht Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig
  • Relatiebeheer Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 19-09-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 tot 36 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures