Terug naar overzicht

Teammanager

  • Provincie

    Noord-Brabant

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Sportlaan 170, Almkerk

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Altena is FlexIntens op zoek naar een Teammanager voor 36 uur per week.
 

Teammanager a.i. Sociaal Domein

Wij zijn op zoek naar een teammanager a.i. voor een periode van 12-15 maanden. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het Team Regie van Gemeente Altena met ongeveer 30 medewerkers. Het team bestaat uit twee clusters, met regisseurs Jeugd en Wmo voor de complexe casuïstiek. Het sociaal Domein in Altena bestaat uit vijf teams: Toegang, Voorveld, Regie, Samenleving (beleid) en Kwaliteit en Administratie.

Hulpvragen bij Regie komen o.a. binnen via de Teams Toegang en Voorveld. De regisseurs stellen een indicatie, maken plannen van aanpak met het gezin en voeren regie op de ingezette hulpverlening. Stimulering van de zelfredzaamheid en de eigen kracht van de inwoners staat hierbij centraal. Het traject van de inwoner eindigt als de hulpvraag is opgelost of als de inzet van de gemeente niet langer noodzakelijk meer is.

De focus ligt in eerste instantie op de aansturing van het team Regie en het behandelen van alle personele- en organisatievraagstukken. De recent ingezette werkwijze moet bestendigd en versterkt worden.

Daarnaast beweegt Altena zich naar een Stevig Lokaal Team (SLT) per 1 januari 2027. Wijkgericht werken met alle disciplines in één team om jeugdhulpvragen snel en waar mogelijk niet-geïndiceerd in te kunnen zetten. Dat betekent dat medewerkers van Team Regie en Team Voorveld een plek krijgen in dit (externe) Stevig Lokaal Team wat wordt aangestuurd door een externe maatschappelijke partner. Momenteel loopt de aanbesteding hiervoor.

Momenteel wordt ook al via deze methodiek proefgedraaid in twee dorpen van Altena. De teammanager a.i. en de teammanager van Voorveld begeleiden samen het proces naar Stevige Lokale Teams en de gevolgen voor de teams.

Ten derde wordt hard gewerkt aan het terugdringen van de wachttijden jeugd. Het plan van aanpak dat hiervoor is opgesteld moet worden uitgevoerd. De teammanager heeft hier een belangrijke rol in.

Jouw opdracht:

  • Integraal leidinggeven aan team Regie, bestendigen en versterken ingezette werkwijze
  • Verbinden van team Regie met de ontwikkeling van het Stevig Lokaal Team
  • Sturen op uitvoering aanpak wachttijden
  • Stimuleren van professionele ontwikkeling, eigenaarschap en persoonlijke groei van medewerkers.
  • Aansluiten bij management Sociaal domein en management Altena breed.

Jouw profiel

  • Een afgeronde HBO+/WO-opleiding
  • Bekend met de ontwikkelingen in het sociaal domein en het maatschappelijke domein
  • Kennis van de beweging naar Stevig Lokaal Team
  • Bekend met de jeugdzorgregio’s in Brabant
  • Ervaring als teammanager binnen het sociaal domein (bij voorkeur jeugdhulp/Wmo), met oog voor het resultaat en oog voor de mens.
  • Bekend met verandermanagement en projectsturing.
  • Netwerker en verbinder, met een open en transparante communicatiestijl.
  • Coachend en dienend leiderschap: ruimte geven waar het kan, sturen waar het moet.
  • Je hebt inzicht in maatschappelijke, bestuurlijke en politieke verhoudingen.
  • Energieke maar ook nuchtere persoonlijkheid die past bij Altena en onze kernwaarden:
    • Slagvaardig
    • Wendbaar
    • Bevlogen
    • Aansluiting zoeken

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Kandidaat kan 3 dagen aanwezig zijn op kantoor waarvan één dag op donderdag plaatsvind in verband met managementvergadering
  2. Gemeente Altena stelt een laptop in bruikleen ter beschikking om de werkzaamheden voor gemeente Altena op uit te voeren. Opdrachtgever is ermee akkoord dat deze laptop ter beschikking gesteld wordt. Kandidaat stemt ermee in om deze laptop te gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden en zal hiervoor een bruikleenovereenkomst ondertekenen via Flex-West-Brabant
  3. Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO/WO niveau
  4. Kandidaat heeft recente ervaring met het aansturen van operationele afdelingen (jeugd, Wmo) van het Sociaal Domein
  5. Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties
  6. Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een (politiek) bestuurlijke organisatie
  7. Kandidaat heeft ervaring met verandermanagement binnen het sociaal domein
  8. Kandidaat heeft kennis van processen binnen het Sociaal Domein
  9. Kandidaat heeft kennis van het stevig lokaal team
  10. Kandidaat heeft ervaring met het inrichten van een lerende aanpak en voorbereiding op opschaling vanuit proof of concept naar SLT
  11. Kandidaat sluit aan bij MTA overleggen
  12. En kandidaat is bekend met werkzaamheden in het voorliggend werkveld
  13. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als interim teammanager binnen een gemeentelijke organisatie (Sociaal Domein)
  2. Kandidaat heeft recente ervaring met het situationeel aansturen van medewerkers
  3. Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar projecten uitgevoerd binnen gemeenten met focus op impact en verandering binnen een team
  4. Kandidaat heeft ervaring met het aansturen van een team in het sociaal domein
  5. Kandidaat heeft ervaring met werken met AFAS insite en Unit4
  6. Kandidaat past binnen het managementteam Sociaal Domein. Dit moet blijken uit het gesprek
  7. Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek
  8. Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijk sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek
  9. Kandidaat is pro-actief. Dit moet blijken uit het gesprek
  10. Kandidaat is resultaatgericht. Dit moet blijken uit het gesprek
  11. Kandidaat kan de-escalerend handelen. Dit moet blijken uit het gesprek

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 10-09-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

36 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures