Adviseur Informatiebeheer
-
Provincie
Overijssel
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO WO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Kampen is FlexIntens op zoek naar een Adviseur Informatiebeheer voor 32 tot 36 uur per week.Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.
Opdracht
De gemeente Kampen groeit toe naar een volledig digitale organisatie. Hoewel we voor een groot deel digitaal werken, archiveren wij nog zowel fysiek als digitaal. Ook daar willen we toe naar een volledig digitaal archief. Als adviseur krijg je de taak om deze transitie naar 100% digitaal te begeleiden en hiervoor het informatiebeheer in te richten. Je bent de specialist op het gebied van beheer en ontsluiting van (digitale) informatie. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het beleid voor archief- en informatiebeheer en voor de uitvoering daarvan. Jouw focus ligt op het digitaliseren van het archief. Daar waar dit een spanningsveld oplevert met onze wettelijke plicht, kom je met pragmatische oplossingen, waarbij de focus op digitaal ligt.
De gemeentearchivaris heeft de KPI-rapportage ‘Archief- en informatiebeheer’ over de jaren 2023 en 2024 opgesteld, als onderdeel van zijn wettelijke taak op grond van de Archiefwet. De gemeente heeft de afgelopen jaren veel inspanningen geleverd om weer grip te krijgen op het informatie- en archiefbeheer. Ondanks deze inspanningen stelt de archivaris vast dat de gemeente nog onvoldoende in control is ten aanzien van het archief- en informatiebeheer en dat de situatie is verslechterd ten opzichte van de vorige periode.
Wat ga je doen?
- Binnen de inhuurperiode een plan van aanpak voor de komende jaren opstellen waarmee de gemeente weer volleidg in control komt bij de uitvoering van de archiefwet.
- Je ondersteunt en adviseert de gebruikersorganisatie over digitaal en zaakgericht werken.
- Je beoordeelt de selectie-, bewaar- en overbrengingstermijnen en zorgt samen met collega’s voor de uitvoering hiervan.
- Je bent verantwoordelijk voor de inrichting van het archief, conform de wettelijke vereisten.
- Je ontwikkelt werkwijzen en maakt instructies voor collega’s over de wijze van archiveren en stuur je op de kwaliteit van het archief. Je controleert hierop en initieert verbeteringen.
- Je signaleert proactief knelpunten in het informatie- en archiefbeheer en voert noodzakelijke verbeteringen in.
- Je coördineert de werkzaamheden en bent sparringpartner voor de collega’s op het gebied van informatiebeheer en archief.
- Je werkt mee in projecten op het gebied van informatisering en je bent het eerste aanspreekpunt voor de gemeentearchivaris.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Adviseur Informatiebeheer bij een gemeente
- Aantoonbare werkervaring met transitie van archiefbeheer naar een digitale omgeving
- Aantoonbare werkervaring met zaaksystemen bij een overheidsinstelling
Wensen:
- Aantoonbare werkervaring met archiefbeheer bij een gemeente
- Aantoonbare werkerfvaring met opstellen van een strategie op het gebied van informatiebeheer
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur informatiebeheer
Competenties
- Analytisch
- Communicatieve vaardigheden
- Klantgericht
- Dienstverlenend
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 09-09-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
32 tot 36 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.