Terug naar overzicht

Informatie- en procesmanager openbare orde en veiligheid

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Stadsplateau 1, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Informatie- en procesmanager openbare orde en veiligheid voor 24 uur per week.

Korte beschrijving speelveld
Bij OOV werken ruim 150 medewerkers om ervoor te zorgen dat Utrecht een leefbare en veilige stad blijft. De afdeling OOV bestaat uit vier clusters en werkt rechtstreeks voor de burgemeester. Ook verzorgen wij de bedrijfsvoering voor drie regionale samenwerkingsverbanden (RIEC, RVS en ZVHRU). Het team Informatie- en Procesmanagement (IPM) van Openbare Orde & Veiligheid (OOV) zorgt voor een goede informatiepositie en goed afgestemde werkprocessen bij de aanpak van complexe veiligheidsvraagstukken. Het IPM-team bestaat uit 6 collega’s. Bij OOV willen wij resultaten boeken door samenwerking, door denken en doen met elkaar te verbinden, door oog te hebben voor de effecten in de samenleving van onze activiteiten en door ons stadsbestuur effectief te ondersteunen. Wij vinden dat goede collegiale verhoudingen, openheid en gelijkwaardigheid, humor en relativeringsvermogen bijdragen aan een motiverende werksfeer. Van al onze medewerkers verwachten wij een flexibele houding en inzet, stressbestendigheid, het vermogen om samen te werken en overtuigingskracht.

Opdrachtomschrijving (de taken):

  • Verantwoordelijk voor het informatie- en procesmanagement van Openbare Orde & Veiligheid (OOV). Je ontwikkelt en onderhoudt, in verbinding met het lijnmanagement, de aansturing, budgettering en architectuur van het Informatie- en Procesmanagement (IPM) team.
  • In samenwerking met het IPM-team zorg dragen voor de juiste inrichting én het continu verbeteren van het informatie- en applicatiebeheer.
  • Zorg dragen voor de implementatie van het gegevensbeschermingsbeleid. Daarbij ben je sparringspartner voor de adviseurs gegevensbescherming over complexe gegevensdelingsvraagstukken in het veiligheidsdomein.
  • Opdrachtgeverschap voor IPM-projecten binnen OOV en deelname aan project(stuur)groepen en gemeentebrede (IT-)overleggen. Daarnaast geef je opdracht tot aanbesteding of coördineer je interne opdrachten t.b.v. benodigde ICT capaciteit.
  • Signaleren van trends en veranderingen die impact kunnen hebben op de OOV werkwijze, processen en organisatie. Jij duidt ze en brengt ze onder in standaarden, kennisprofielen en/of opleidingstrajecten voor onze collega’s binnen OOV.
  • Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als de informatiehuishouding van OOV toekomstbestendig is ingericht op basis van wettelijke grondslagen, effectieve werkprocessen, voorzien van betrouwbare koppelingen en applicaties zoals PGA-x en XCLLNC Zaken. Dat de werkprocessen zijn voorzien van de benodigde DPIA’s, GLO’s en bijpassende afspraken en convenanten zodat compliance en verantwoording geborgd is.

Jij hebt:

  • HBO/WO werk- en denkniveau
  • Minimaal 3 jaar, maar bij voorkeur meer aantoonbare, binnen het informatie- en procesmanagement en bestuurlijke informatievoorziening werkveld
  • Aantoonbare, ruime ervaring met informatie, proces en projectmanagement vanuit een strategische en/of coördinerende positie.
  • Ervaring binnen een gemeentelijke omgeving is vereist, binnen een politiek-bestuurlijke omgeving is een pré
  • Kennis van wet- en regelgeving op het vlak van gegevensuitwisseling en -bescherming
  • Kennis van het veiligheidsdomein is een pré

Om deze functie goed te kunnen uitvoeren, breng jij de volgende competenties mee:

  • Resultaatgericht & besluitvaardig: naar uitdagingen zoeken en mogelijkheden signaleren en creëren om de resultaten te verbeteren. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen beslissingen, en daar voor te staan.
  • Analyseren: je weet onderwerpen op diverse niveaus te doorgronden. Daarnaast ben je in staat om hier de juiste verbanden bij en tussen te leggen.
  • Stakeholdermanagement: Het afstemmen van informatievraag en aanbod, gebruik maken van het netwerk binnen de organisatie.
  • Netwerken: Opbouwen, uitbouwen en onderhouden van een netwerk van interne en externe contacten en relaties die nu of in de toekomst nuttig kunnen zijn; gebruik maken van het netwerk om de doelen van de organisatie te realiseren.
  • Overtuigingskracht: je voert krachtige en onderbouwde discussies en verdedigt standpunten op basis van inhoud en expertise. Je weet anderen te overtuigen door sterke argumenten te formuleren. Waarbij je de context en professionele samenwerking(srelaties) scherp in het oog houdt. Je bent klantgericht.
  • Wendbaar: meebewegen als omstandigheden veranderen. Echter verlies je hier niet de regie en weet je koers te houden.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. HBO/WO werk- en denkniveau
  2. Minimaal 3 jaar, maar bij voorkeur meer aantoonbare, binnen het informatie- en procesmanagement en bestuurlijke informatievoorziening werkveld
  3. Aantoonbare, ruime ervaring met informatie, proces en projectmanagement vanuit een strategische en/of coördinerende positie
  4. Ervaring binnen een gemeentelijke omgeving is vereist, binnen een politiek-bestuurlijke omgeving is een pré
  5. Kennis van wet- en regelgeving op het vlak van gegevensuitwisseling en -bescherming
  6. Kennis van het veiligheidsdomein is een pré

Wensen:

  1. Je hebt minimaal 3 jaar, maar bij voorkeur meer jaren, aantoonbare ervaring binnen het informatie- en procesmanagement en bestuurlijke informatievoorziening werkveld
  2. Licht kort en bondig toe waaruit blijkt dat je ervaring hebt met stakeholdermanagement en projectmanagement

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 01-08-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

24 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures