Raadsadviseur / Griffier
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
WO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Soest is FlexIntens op zoek naar een Raadsadviseur / Griffier voor 28 uur per week.De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 48.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.
Dit is jouw team De griffie van Soest ondersteunt 29 raadsleden, verdeeld over 10 fracties. Daarnaast zijn er ongeveer 20 fractieassistenten. De griffie wil zich in het komende jaar verder ontwikkelen richting een toekomstbestendige, strategische griffie. Het griffieteam bestaat uit een griffier, een raadsadviseur/plaatsvervangend griffier, een strategisch raadsadviseur communicatie en een raadsondersteuner. Hier vind je informatie over de manier waarop onze gemeenteraad vergadert: https://www.soest.nl/gemeenteraad/raadsvergaderingen
Opdracht
Vanwege ziekteverlof (voor een periode van twee maanden) van de raadsgriffier neemt de huidige plaatsvervangend griffier de taken waar. Wij zijn op zoek naar een plaatsvervangend griffier/raadsadviseur die ook als coach de tijdelijke griffier ondersteunt. Verder ben je trekker van een regionale cursus voor aankomend raadsleden. Het idee is dat je al half december start. Elke donderdagavond zijn er raadsbijeenkomsten waar je bij aanwezig bent. Even puntsgewijs wat de functie inhoudt:
- Je primaire focus is advisering en dienstverlening aan de gemeenteraad. Dat doe je door regie te voeren op het bestuurlijk-juridische domein, in samenspraak met de griffier. Denk daarbij aan de voorbereiding van de vergaderingen van de raad en raadswerkgroepen.
- Je gaat samen met een bevlogen team aan de slag om de griffie verder te ontwikkelen en de raad maximaal in positie te brengen. Daarbij is volop de ruimte voor je ideeën en initiatieven om de ambities van de griffie te verwezenlijken.
- Je bevordert met je collega’s inwonerbetrokkenheid, zodat inwoners aan de raad kenbaar kunnen maken hoe zij denken over de vraagstukken waar de raad over besluit.
- Je bevordert en bewaakt de kwaliteit van lokale politiek-bestuurlijke besluitvormingsprocessen en doet verbetervoorstellen.
- Je initieert en bevordert samenwerking met de ambtelijke organisatie, verbonden partijen, inwoners en belanghebbenden.
- Je herijkt verordeningen en reglementen en stelt memo's, raadsvoorstellen en besluitenlijsten op.
- Je bereidt bijeenkomsten en vergaderingen voor en zorgt voor adequate ondersteuning aan raadsleden en voorzitters.
- Je fungeert als informatiemakelaar en coach voor raadsleden en collega's.
- Je signaleert ontwikkelingen en thema's die de positie en het werk van de raad beïnvloeden. Je geeft hierover gevraagd en ongevraagd advies.
- Je adviseert raadsleden bij het opstellen van vragen, moties en amendementen.
- Je vervangt de griffier bij afwezigheid. Dat betekent ook dat je de burgemeester in zijn rol als voorzitter van de raad ondersteunt.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een functie binnen een gemeenteraad, griffie of als bestuursadviseur binnen een overheidsinstelling
- Uiterlijk per 15 december beschikbaar en wekelijks op donderdagavond aanwezig bij raadsvergaderingen
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als griffier
- Aantoonbare werkervaring met het opleiden/begeleiden van aankomend raadsleden richting de gemeenteraadsverkiezingen binnen een gemeente
- Aantoonbare werkervaring met strategisch advies geven en als schakel fungeren tussen de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie, licht dit duidelijk toe in het cv
- Flexibel inzetbaar buiten kantoortijden om werkbezoeken van de raad bij te wonen en raadswerkgroepen te begeleiden
Competenties
- Integer
- Communicatief en sociaal vaardig
- Zelfstandig
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 24-11-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
28 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.