Raadsgriffier
-
Provincie
Noord-Brabant
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de ABG organisatie is FlexIntens op zoek naar een Gemeente Alphen-Chaam: raadsgriffier voor 32 uur per week.De gemeente Alphen-Chaam zoekt door het vertrek van de huidige griffier een tijdelijke opvolger.
Informatie
De gemeente Alphen-Chaam is een ruim 10.000 inwoners tellende groene, duurzame gemeente ten zuiden van de lijn Breda-Tilburg, waarin de nadruk ligt op natuur & landschap, toerisme & recreatie en de agrarische sector. Alphen-Chaam bestaat uit zes unieke kernen: Alphen, Chaam, Galder, Strijbeek, Bavel AC en Ulvenhout AC, elk met hun eigen karakter en aantrekkingskracht. Momenteel lopen er diverse grote projecten in de gemeente, waaronder de realisatie van gezamenlijke ambtenarenhuisvesting en het nieuwe kindcentrum in Chaam.
Alphen-Chaam heeft het keurmerk Cittaslow. Dit is een internationaal keurmerk voor gemeenten met minder dan 50.000 inwoners die op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit tot de top behoren. Alphen-Chaam biedt een zee van rust en ruimte waar inwoners en gasten kunnen genieten van de natuur en het landschap. Er zijn veel wandel- en fietspaden en het buitengebied leent zich uitstekend voor een mooie wandeling over zandpaden. In Alphen-Chaam hebben mensen nog tijd voor elkaar.
De gemeenteraad en het gemeentebestuur
De gemeenteraad van Alphen-Chaam telt 15 raadszetels. Op dit moment zijn er zeven fracties in de raad vertegenwoordigd. Naast de raadsleden zijn er in totaal 8 burgerleden. Alphen-Chaam heeft een gemeenteraad waar men het debat af en toe niet schuwt, maar waar naar elkaar luisteren en de consensus zoeken in het DNA zit.
Het college bestaat uit de burgemeester en drie wethouders.
De griffie
Naast de griffier is er een raadsadviseur (tevens plaatsvervangend griffier) en een communicatie/griffiemedewerker. De formatie van de griffie bedraagt in totaal 2,4 fte.
Alle basisprocessen zijn op orde. Om de continuïteit voort te zetten vragen we een ervaren griffier voor de periode van het vertrek van de huidige griffier tot de komst van een nieuwe griffier.
Belangrijk hierbij zijn de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 en het op weg helpen van de nieuwe raad. Verder verwachten wij dat de raadsadviseur die onlangs is gestart verder wordt begeleid bij het inwerkproces.
De ambtelijke organisatie
De ABG-organisatie is een gemeenschappelijke regeling en levert vanaf 1 januari 2016 alle producten en diensten voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen.
Samen met de drie gemeentebesturen zorgen zij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoefte van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen. Tevens levert de ABG-organisatie de ondersteuning van het bestuur van de drie aangesloten zelfstandige gemeenten. Door deze samenwerking heb je veel collegiaal contact met de griffiers van Baarle-Nassau en Gilze en Rijen.
Functie-inhoud
De griffier is de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad en vervult een centrale rol in de driehoek waar de bestuurlijke afstemming plaatsvindt tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. De griffier adviseert de gemeenteraad en individuele leden van diverse commissies over hun werkwijze, draagt zorg voor een optimale inrichting en uitvoering van procedures en treedt op als vertegenwoordiger namens de gemeenteraad. Hij/zij bewaakt de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces en treedt op als verbinder van politiek, bestuurlijk en ambtelijke processen. Samen met de griffier van Baarle-Nassau geeft de nieuwe griffier regelmatig de cursus Politiek Actief aan inwoners. Daarnaast geeft de griffier leiding aan de griffie.
De taken van de griffier gaan uit van het generiek functieprofiel voor de griffier dat de VNG in 2022 heeft opgesteld, namelijk:
- Strategische advisering (leden van) gemeenteraad
- Ondersteuning gemeenteraad
- Bedrijfsvoering
- Integraal management
- Netwerken
Profiel
- Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau;
- je hebt breed inzicht in en ervaring met politiek-bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessen;
- je hebt brede kennis van en inzicht in wet- en regelgeving met betrekking tot het lokale bestuur, de besluitvormingscircuits en bestuurlijke verhoudingen met andere overheden;
- je hebt relevante werkervaring, bijvoorbeeld als griffier of plaatsvervangend griffier;
- je beschikt over goede communicatieve, advies-, onderhandelings- en netwerkvaardigheden;
- je bent gemotiveerd om bij te dragen aan de lokale democratie in Alphen-Chaam.
Competenties
De ideale griffier vervult een onafhankelijke en neutrale rol en heeft een sterk ontwikkeld vermogen om zich in te leven en te verbinden. Deze persoon is proactief, vernieuwingsgericht en innovatief. De griffier is stressbestendig, blijft kalm onder druk en weet overtuigend te communiceren wanneer dat nodig is. Bovendien geeft de griffier op een positieve, coachende wijze leiding aan de griffie.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties
- Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie
- Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden
- Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek
- Kandidaat is resultaatgericht
- Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 15-10-2025 om 9:00.
Gewenst aantal uren
32 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.