Regisseur Omgevingswet
-
Provincie
Gelderland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Heerde is FlexIntens op zoek naar een Regisseur Omgevingswet voor 24 uur per week.De gemeente Heerde is een kleine gemeente, daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!
We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten.
Organisatievisie
‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld.
Onze Doelstellingen
Dit betekent dat we als organisatie in staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.
In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als de gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.
Werklocaties
We gebruiken een aantal werklocaties in de gemeente Heerde. De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’ vorm thuis en op het gemeentekantoor. De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.
Opdracht
De implementatie van de Omgevingswet was tot nu toe gericht op de noodzakelijke acties om de invoering van de wet mogelijk te maken. Veel van deze voorbereidingen zijn samen met onze buurgemeenten uitgevoerd. De werkprocessen zijn gezamenlijk beschreven, de benodigde software is aangeschaft en geïmplementeerd. Ook beschikken we sinds 2024 over een vastgestelde Omgevingsvisie. Met de ketenpartners zijn samenwerkingsafspraken gemaakt en de medewerkers zijn getraind.
Nu de Omgevingswet in werking is getreden, willen we de komende jaren werken aan het volop kunnen benutten van de mogelijkheden die de wet biedt. In dit proces zullen nog beleidskeuzes gemaakt worden en kunnen de eerste lessen van het werken onder de Omgevingswet benut worden. Deze transitie betreft zowel het afronden van nog lopende of nu startende projecten en het zo nodig (tussentijds) evalueren van gemaakte keuzes/afspraken.
Wat je gaat doen
Als regisseur doorontwikkeling Omgevingswet ben je verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie en het proces voor de doorontwikkeling van de Omgevingswet in de periode tot uiterlijk 2032. Dit vertaal je in een plan van aanpak. Daarnaast treed je op als regisseur/opdrachtgever voor de uitvoering van het plan van aanpak. Eén van de belangrijkste opdrachten binnen het plan van aanpak betreft het realiseren van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Hiervoor is al een projectleider aangesteld. Naast opdrachtgever ben je ook coach van de projectleider.
Van jou als regisseur vragen we om het overzicht te creëren en te houden op wat er nog moet gebeuren voor de doorontwikkeling van de Omgevingswet. Vanuit je inhoudelijke kennis ga je aan de slag met de verschillende taken en werk je samen om de resultaten te behalen. Jij geeft daar richting en sturing aan en bent ambassadeur binnen de organisatie. Onderdeel daarvan is niet alleen het verbreden van de kennis, maar nadrukkelijk ook het creëren van betrokkenheid in de gehele organisatie bij het realiseren van de kansen die de Omgevingswet biedt. Je bent dus als geen ander in staat om de collega’s te betrekken bij de te verrichten werkzaamheden en stippelt samen met hen de koers uit. Je staat de collega’s pro-actief met raad en daad bij.
Je hebt oog voor de knelpunten en succesverhalen van de uitvoering van de nieuwe werkprocessen onder de Omgevingswet. Ook het optimaliseren van de processen maakt onderdeel uit van je werkzaamheden. Het is vanzelfsprekend dat je de financiën daarbij bewaakt.
Tot slot vertegenwoordig je de gemeente Heerde in diverse regionale overleggen over de Omgevingswet. Je opdracht stopt als het plan van aanpak is vastgesteld en in uitvoering is gebracht. Wij verwachten dat dit binnen 2 jaar gebeurt.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/programmamanager/regisseur binnen een gemeentelijke-, een overheids-, en/of grotere non-profit organisatie in het ruimtelijk domein
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de Omgevingswet en verandermanagement, benoem in het CV waar dit is opgedaan
- Aantoonbare werkervaring met het geven van trainingen en opleidingen in het kader van de Omgevingswet
- In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.
Wensen:
- Aantoonbare werkervaring met interactieve beleidsvorming (sprocessen) met college en/of gemeenteraad, benoem in het CV waar dit is opgedaan
- Beschikbaar per maandag 16 juni 2025 voor gemiddeld 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht inclusief verlengingen
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het doorontwikkelen van de Omgevingswet
- Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/programmamanager/regisseur binnen een gemeentelijke-, een overheids-, en/of grotere non-profit organisatie in het ruimtelijk domein
Competenties
- Communicatief vaardig (schriftelijk en mondeling), sensitief, verbindend, overtuigingskracht, stressbestendig, goed kunnen samenwerken, creatief en oplossingsgericht, planmatig, tegenstellingen kunnen overbruggen, zelfstandigheid, resultaatgericht en praktisch/pragmatisch
- Je kan bestuurlijke wensen vertalen in concrete acties en resultaten
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 22-05-2025 om 12:00.
Gewenst aantal uren
24 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.