Terug naar overzicht

Teammanager Sociaal Domein, cluster advies en jeugd

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Moerdijk is FlexIntens op zoek naar een Teammanager Sociaal Domein, cluster advies en jeugd voor 32 uur per week.

Gemeente Moerdijk is tot 1 januari 2025 op zoek naar een:

Interim teammanager (32 tot 36 uur per week) sociaal domein, cluster advies en jeugd

Je gaat leidinggeven aan circa 30 professionals (beleidsadviseurs, ondersteunende collega’s en jeugd) met passie voor hun vak! Zij zijn werkzaam op alle leefgebieden waarop de gemeente ondersteunt: opvoeden en opgroeien, onderwijs, financiën, algemeen dagelijks leven, gezondheid, sociale participatie, veiligheid, wonen, werk en mobiliteit.

De clusters advies en jeugd zijn divers opgebouwd, van net ingestapte tot zeer ervaren collega’s, van uitvoerend tot beleidsmatig. Voor het cluster advies ligt een opgave om meer projectmatig te werken en de samenwerking buiten het domein op te zoeken. We zoeken hiervoor een ervaren interim teammanager die de materie kent, snel kan instappen, sturing kan geven en knopen kan doorhakken.

De organisatie van Moerdijk is verdeeld in drie domeinen: Mens en Maatschappij, Ondernemen en Leefomgeving en Interne Dienstverlening. Het Cluster Advies Sociaal domein maakt onderdeel uit van het domein Mens en Maatschappij.

Wat we zoeken voor de interim-periode?

Focus primair op het team en op het domein
  1. Team
    • Je draagt de HR-verantwoordelijkheid voor de medewerkers, hebt oprechte aandacht en coacht hen bij het verrichten van de activiteiten en het houden van de balans. Je bent verantwoordelijk voor de overige dagelijkse PIOFAH-taken. Je werkt samen met de ondersteunende afdelingen (PIOFAH) om uiteindelijke optimale faciliteiten voor het cluster te creëren.
    • Je bent uiteindelijk verantwoordelijk voor de output, welke producten en resultaten het cluster afgesproken heeft te leveren. Dat houdt in dat je op de hoogte bent van wat te leveren en welke projecten en activiteiten de mensen uit het cluster uitvoeren. Hiertoe heb je aandacht voor effectiviteit en efficiëntie. Met accent op kwaliteit en tijdigheid zorg je samen met het team voor het behalen van de afgesproken resultaten en de uitvoering van de relevante werkzaamheden. Hierbij past een instelling die zowel persoonlijk als zakelijk is.
    • In het verlengde hiervan heb je als teammanager aandacht voor de werk en beleidsprocessen. Je denkt mee over de uitlijning ervan en monitort op hoofdlijnen. Werken vanuit de keten is hierbij het uitgangspunt. Jij ziet de meerwaarde van gemeente-breed denken en weet jouw team mee te nemen in het denken vanuit een breder perspectief.
    • Je zorgt voor duidelijke randvoorwaarden waarbinnen medewerkers hun werk goed kunnen organiseren en uitvoeren:
      • Medewerkers werken aan concrete opgaven die bijdragen aan de bredere sociaal domein doelen
      • Medewerkers hebben een realistisch werkplan, passend bij capaciteit en competenties
      • Medewerkers beschikken over voldoende faciliteiten
    • Je bent voorzitter van het portefeuillehouders overleg waarin de ontwikkelingen binnen een leefgebied en de voortgang van verschillende projecten wordt besproken. Je levert een bijdrage aan het optimaliseren van deze overleggen.
  2. Domein
    • Je maakt onderdeel uit van de domeintafel Mens en Maatschappij met de overige twee teammanagers en de directeur. De domeintafel is een slagvaardig en besluitkrachtig managementoverleg op operationeel en tactisch niveau.

Wat vragen we van je?

  • Je hebt meerdere jaren ervaring als teammanager sociaal domein in een gemeente
  • Je bent bekend met beleidsteams in het sociaal domein, in het bijzonder de grote thema’s en het vakgebied jeugd. Je weet waar de medewerkers zich mee bezighouden en wat er speelt.
  • Je hebt ervaring met veranderprocessen en teamontwikkeling.
  • Je bent bekend met de (veranderende) rol van de overheid in de samenleving.
  • Je werkt primair mensgericht en verbindend vanuit een coachende leiderschapsstijl. Maar zeker zo belangrijk is dat je ‘staat voor de zaak’, lastige beslissingen durft te nemen, daadkrachtig handelt en knopen doorhakt als de situatie daarom vraagt.
  • Jij ondersteunt jouw medewerkers door ervoor te zorgen dat medewerkers hun werk goed kunnen doen. Dit doe je vanuit een faciliterende, coachende en soms ook sturende houding.
  • Je hebt oog voor de werkinhoud, processen, beleid en uitvoering. Op die manier weet je focus en prioriteit aan te brengen en op verschillende niveaus de juiste discussies aan te wakkeren of gesprekken te voeren.
  • De expertise en het gedachtengoed van het team weet je duidelijk te vertalen en te verbinden aan de doelstelling en ambities van de organisatie. Uiteraard houd je daarbij rekening met wat mogelijk en haalbaar is.

Gesprekken

Gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 3 juli. Gesprekken voeren we bij voorkeur live op het gemeentehuis in Zevenbergen. Hoewel we niet kunnen voorspellen of kandidaat wordt uitgenodigd, is het fijn als hier rekening mee wordt gehouden.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als teammanager binnen het sociaal domein
  2. Kandidaat is minimaal 32 uur per week beschikbaar
  3. In het kader van de wet DBA leent deze uitvraag zich helaas niet voor uitvoering door zzp’ers. Mocht je als zzp’er willen reageren, kan dat via ons middels een detacheringsconstructie.

Wensen:

  1. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een complexe ambtelijk/bestuurlijke omgeving zoals gemeente of een regionaal samenwerkingsverband
  2. Kandidaat is per 14 juli 2025 beschikbaar. De beschikbare startdatum moet vermeld worden in het CV
  3. Kandidaat is bekend met beleidsteams in het sociaal domein, in het bijzonder de grote thema’s en het vakgebied jeugd. Kandidaat weet waar de medewerkers zich mee bezighouden en wat er speelt en kan deze processen sturen
  4. Kandidaat heeft ervaring met veranderprocessen, opdrachtgeverschap projecten en teamontwikkeling

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 24-06-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures