Terug naar overzicht

Aanjager Horeca Bundeling Utrecht

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Stadsplateau 1, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Aanjager Horeca Bundeling Utrecht voor 16 uur per week.

Korte beschrijving speelveld

Om de bereikbaarheid, aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de Utrechtse binnenstad te verbeteren zoeken wij een gedreven aanjager voor horeca bundeling. Jij bent de drijvende kracht achter meer bundeling van goederen in de horeca, jij motiveert horecaondernemers en toeleveranciers om op een andere manier naar logistiek te kijken en helpt hen met bundeling via een logistieke hub. De bundeling van horecagoederen past binnen de Utrechtse aanpak van stadslogistiek, hier uitgelegd in een kort filmpje. Draag jij bij aan een aanpak die past bij het DNA van Utrecht – een compacte historische binnenstad, waarbij in de 12e eeuw al op innovatieve wijze de stad bevoorraad werd vanuit het wervengebied? Help jij de horecalogistiek zo vorm te geven dat de stad aantrekkelijk blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers? Ben jij de persoon die energie krijgt van het contact met horecaondernemers? Die zich kan inleven in de dagelijkse praktijk van het runnen van een horecazaak en met gedegen advies de ondernemer verder kan helpen met duurzame en efficiënte bevoorrading? Reageer dan nu!

Context

Utrecht heeft een historische binnenstad waar bezoekers en bewoners dagelijks genieten van allerlei horeca. Bijvoorbeeld in het karakteristieke wervengebied, waar vele werfkelders nu worden gebruikt als restaurant of café. Maar ook rondom de populaire pleinen en gezellige straten in de rest van de binnenstad. In totaal zijn er zo’n 260 restaurants te vinden in een klein gebied en al deze adressen hebben dagelijkse goederen nodig. Dit zorgt voor veel voertuigbewegingen en uitstoot. Door de leveringen aan de horeca te bundelen zijn grote voordelen te behalen:

  • Minder voertuigen en laad/los bewegingen in horecastraten en pleinen
  • Verbetering van luchtkwaliteit en leefbaarheid
  • Het ontvangen van goederen kost minder tijd in de horecazaak
  • Moment van levering kan beter worden afgestemd
  • Leveranciers hoeven zelf de binnenstad niet meer in (met vele beperkingen, zoals ZE zone, venstertijden, gewichtsbeperkingen etc.)
  • Lagere kosten bij optimale bundeling

In het Mobiliteitsplan Utrecht 2040 is het toekomstbeeld voor stadsdistributie in 2040 omschreven. Om de leefbaarheid in de stad te vergroten/verbeteren, zal het goederenvervoer efficiënter en duurzamer door de stad moeten rijden (én varen). In het ‘Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026’ zijn actielijnen en maatregelen opgenomen waarmee we grote stappen gaan maken naar dit toekomstbeeld. Daarin stimuleren we bijvoorbeeld (gebruik van) stadslogistieke hubs, waarvan vervoerders deelladingen kunnen afleveren die vervolgens gebundeld, met schoon vervoer de stad in worden gebracht.

Opdrachtomschrijving

  • Je zoekt en onderhoudt contact met horeca ondernemers en hun leveranciers. Je kijkt naar hun bevoorradingsprofiel en vergelijkt deze met horecaondernemers in de buurt. Je zoekt naar de overlap en mogelijk gebundelde levering via een hub. Dit doe je samen met een vervoerder die is gespecialiseerd in gekoelde zero emissie stadslogistiek.
  • Een belangrijk element in succesvolle horeca bundeling is het uitwisselen van informatie. Binnen het publiek-private DMI-ecosysteem wordt daarvoor door stichting Hubklup en hun partners KEANA en Easy Dish een ‘connector’ ontwikkeld. Deze connector verbindt bestaande bestelsystemen en platforms (zodat horeca en leverancier geen aanpassingen hoeven te doen in het bestelproces) met een logistiek systeem. De logistieke data is vervolgens ontsloten via de ‘Last Mile Fresh’ app waar besteller, verzender, vervoerder en hub de voor hen relevante informatie kunnen vinden.
  • Je stelt een pilot-plan op, samen met de gemeente, de vervoerder, de ontwikkelaar van de Last Mile Fresh connector en andere stakeholders.
  • Vervolgens start je met bijeenkomsten en 1-op-1 communicatie om partijen aan te haken. Je overtuigt de horeca en leverancier van de meerwaarde van bundeling, zorgt voor analyses van mogelijkheden voor bundeling en zorgt voor een naadloze on-boarding, samen met de vervoerder/hub en de ontwikkelaar van de connector en Last Mile Fresh.

Je taken zijn o.a.:

  • Voorbereiden van de pilot: restaurants en leveranciers aanhaken
  • ‘Smoel’ geven aan de pilot, bijvoorbeeld door middel van PR, logo, communicatie (in samenwerking met stakeholders)
  • Stakeholdermanagement. Belangrijke stakeholders zijn onder andere gemeente Utrecht, KHN en CMU
  • Communicatie is van belang omdat er van veel mensen medewerking wordt gevraagd. Een positieve ‘buzz’ is noodzakelijk, zodat ook andere restaurants en leveranciers aanhaken. Uiteindelijk is opschalen van groot belang voor het slagen van de business case.
  • De samenwerking tussen betrokkenen bevorderen, zodat het nieuwe logistieke systeem zo efficiënt mogelijk is. Daarvoor zijn bijeenkomsten nodig, waar opgaven op tafel komen en in gezamenlijkheid worden opgelost.
  • Management van de pilot: operationele issues, wekelijkse rapportages, etc.

Resultaat van de opdracht

Het doel is om binnen de contractperiode te komen tot de deelname van tenminste 10-20 restaurants en 30-50 leveranciers en het aantal ritten naar deze adressen significant te verminderen. Je werkgebied is de binnenstad met een focus op de drukste horecagebieden (Neude, Stadshuisplein, Domplein, Wed). Er is een vooronderzoek gedaan naar de interesse in horecabundeling in deze gebieden en meerdere horecazaken en leveranciers hebben aangegeven hier oren naar te hebben.

Jij hebt:

  • Je beschikt over HBO werk- en denkniveau
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in stadslogistiek
  • Je hebt minimaal 2 jaar operationele ervaring met horeca mbt inkoop/bevoorrading/logistiek
  • Je hebt een relevant netwerk in de horeca en stadslogistiek binnen de regio en stad Utrecht
  • Je hebt ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stadslogistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek of horecabedrijf)

(open vraag/motivatie) Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Je beschikt over HBO werk- en denkniveau
  2. Je hebt minimaal 2 jaar Ervaring in stadslogistiek
  3. Je hebt minimaal 2 jaar Operationele ervaring met horeca mbt inkoop/bevoorrading/logistiek
  4. Je hebt een relevant netwerk in de horeca en stadslogistiek binnen de regio en stad Utrecht
  5. Je hebt ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stadslogistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek of horecabedrijf) (open vraag/motivatie)

Wensen:

  1. Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in stadslogistiek
  2. Je hebt minimaal 2 jaar operationele ervaring met inkoop/bevoorrading/logistiek in de horeca
  3. Je hebt een relevant netwerk in de horeca en stadslogistiek binnen de stad of regio van Utrecht. Meerdere antwoorden zijn mogelijk
  4. Motiveer je ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stadslogistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek of horecabedrijf)

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 21-05-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

16 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures