Terug naar overzicht

Adviseur Organisatieontwikkeling afdeling Ruimte

  • Provincie

    Utrecht

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Stadsplateau 1, Utrecht

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Adviseur Organisatieontwikkeling afdeling Ruimte voor 24 uur per week.

Korte beschrijving speelveld Utrecht heeft jou nodig! Voor een aantal verbetertrajecten, deels voortvloeiend uit de organisatieverandering van de Ontwikkelorganisatie Ruimte, zijn we op zoek naar een organisatieadviseur. De verbetertrajecten hebben met name betrekking op processen en organisatieonderdelen gericht op ontwikkeling van de openbare ruimte. Je werkt in opdracht van de directie Ruimte en wordt gesitueerd bij Project Management Ruimte (PMR). Je werkt in deze verbetertrajecten op verschillende vlakken samen met Stadsbedrijven.

Opdrachtomschrijving: Wij zoeken een stevige organisatieadviseur met kennis van (grote) gemeentelijke organisaties en planprocessen in de openbare ruimte. Gevraagd wordt voort te bouwen op de reeds gemaakte keuzes in de organisatieontwikkeling en opgestarte verbetertrajecten. We zoeken iemand die een adviserende rol heeft in een aantal van deze verbetertrajecten, waar nodig de verbinding kan leggen tussen de verbetertrajecten en daarmee de directie helpt om mee te kunnen sturen op de meest kritieke onderdelen. De rol is vooral gericht op het bieden van advies en inzicht; voor de implementatie van verbeteringen en het voeren van projectmanagement is de gemeente grotendeels zelf aan zet.

Onderdelen:

  • Organisatieadvies bij de versterking van het opdrachtgeverschap voor openbare ruimte projecten vanuit de afdeling Ruimte van de gemeente Utrecht. Daarbij het leggen van de relatie met gebiedsgerichte sturing en de positionering van de robuuste gebieden. Je wordt hierbij onderdeel van het kernteam.
  • Het leggen van de verbinding vanuit bovengenoemd project met een verbetertraject gericht op het verbeteren van het integraal stedelijk programmeren van de openbare ruimte (zonder aan de werkgroep daarvan zelf deel te nemen). Hierbij is het met name van belang inzicht te creëren in de samenhang met de versterking van het opdrachtgeverschap binnen Ruimte, het primaire planproces en de vertaling naar de praktijk.
  • Advisering en deelname aan een werkgroep om de positionering van de BInG (taken, rollen, etc.) binnen de organisatie te formaliseren, waarbij ook naar benodigde en mogelijke verbeteringen wordt gekeken.
  • Aansluiting zoeken bij een verbetertraject gericht op het verbeteren van het primaire planproces in de openbare ruimte; bilateraal, in meedenksessies, etc. Hierin is het met name van belang inzicht te krijgen in hoe dit nieuwe proces zich verhoudt tot de uitkomsten van de andere trajecten en de vertaling ervan naar de praktijk.
  • Monitoren van raakvlakken en knelpunten tussen de trajecten en het in kaart brengen van benodigde vervolgstappen om tot goede borging in de organisatie te komen.
  • Afstemming met de opdrachtgevers en/of projectmanagers van de verschillende verbetertrajecten;
  • Informeren en escaleren naar directie Ruimte waar nodig.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

  • Oplevering van een eindrapport en implementatieplan (beide in samenwerking op te stellen) voor het versterken van het opdrachtgeverschap in de openbare ruimte.
  • Oplevering van een Afsprakenkader van de BInG (in samenwerking op te stellen).
  • Oplevering van een organisatie- / procesplaat waarin de uitwerkingen van en samenhang tussen de belangrijkste verbetertrajecten visueel inzichtelijk worden gemaakt, incl. de mogelijke knelpunten / resterende opgaven.

Jij hebt:

  • Een afgeronde WO – opleiding gericht op bestuur en organisatie.
  • Minimaal 8 jaar ervaring als organisatieadviseur voor organisaties actief in het fysieke domein.
  • Minimaal 4 jaar ervaring bij een ruimtelijke ontwikkelafdeling van een G4-gemeente.
  • Minimaal 4 jaar ervaring in een aansturende rol bij projecten in de openbare ruimte.
  • Aantoonbare ervaring met adviseren op management, directie- en bestuurlijk niveau.
  • Snel kunnen inwerken op de verschillende trajecten.
  • In staat om snel tot de kern te komen bij verbetertrajecten, en knelpunten en oplossingsrichtingen snel inzichtelijk te krijgen.
  • Je bent creatief en flexibel inzetbaar.
  • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, in de Nederlandse taal.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Een afgeronde WO – opleiding gericht op bestuur en organisatie
  2. Minimaal 8 jaar ervaring als organisatieadviseur voor organisaties actief in het fysieke domein
  3. Minimaal 4 jaar ervaring bij een ruimtelijke ontwikkelafdeling van een G4-gemeente
  4. Minimaal 4 jaar ervaring in een aansturende rol bij projecten in de openbare ruimte
  5. Aantoonbare ervaring met adviseren op management, directie- en bestuurlijk niveau
  6. Snel kunnen inwerken op de verschillende trajecten
  7. In staat om snel tot de kern te komen bij verbetertrajecten, en knelpunten en oplossingsrichtingen snel inzichtelijk te krijgen
  8. Je bent creatief en flexibel inzetbaar
  9. Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, in de Nederlandse taal

Wensen:

  1. Je hebt minimaal 4 jaar ervaring bij een ruimtelijke ontwikkelafdeling van een G4-gemeente
  2. Minimaal 4 jaar ervaring in een aansturende rol bij projecten in de openbare ruimte
  3. Beschrijf je meest relevante ervaring (in de laatste 5 jaar) met het adviseren op management, directie en bestuurlijk niveau. Waar liep je tegen aan en hoe heb je dit opgelost? (maximaal 250 woorden)

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 21-08-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

24 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures