Vanuit een facilitaire achtergrond is ontzorgen altijd een rode draad geweest in het leven van Vojkan Andrun. Nu neemt hij ons mee in zijn opdracht als Opvangcoördinator Oekraïne.

Twee maanden geleden is Vojkan Andrun gestart als Opvangcoördinator bij de gemeente Weststellingwerf. “Ze zochten iemand met ervaring in de Oekraïense opvang en niet geheel toevallig heb ik dit vorig jaar gedaan bij de gemeente Hoogeveen. Ik heb toen een bijdrage kunnen leveren door het opzetten van een nieuwe opvanglocatie voor 100 bewoners en bijvoorbeeld door ze te helpen bij het vinden van een baan. De mensen waren zo tevreden en blij dat ik eigenlijk exact hetzelfde zocht in een nieuwe opdracht. Dat vond ik via jullie bij deze gemeente”. 

Nu is natuurlijk de vraag of de opdrachten ook echt daadwerkelijk hetzelfde zijn. Het antwoord zit er tussenin.
“Ja het is hetzelfde, maar ik merk dat mijn voorgangers het op een heel andere manier hebben aangepakt. De grootste uitdaging is dat er nu niks is, in ieder geval niet op papier. Er bestaan nog geen werkwijzen of protocollen en ik heb geen gegevens van bewoners. 

Het is nu zaak om dit op orde te krijgen. Daarnaast zijn we samen met collega’s ook druk bezig met een nieuwe locatie voor 40 bewoners”.

“Als coördinator ligt er veel op je schouders. Je bent verantwoordelijk voor de locaties zelf, de bewoners, rust op de locaties, inschrijvingen bij scholen voor kinderen, bewoners helpen aan werk en als gemeente heb je te maken met landelijk vastgestelde huisregels die gelden voor alle bewoners. Hierdoor krijgen we ook te maken met probleemgevallen binnen de locatie, welke moeten worden opgelost met de bewoners”.

Curaçao

Er komt dus ontzettend veel kijken bij dit werk, maar dit staat Vojkan op het lijf geschreven. “Na mijn studie heb ik een reis gemaakt en daarna heb ik 2,5 jaar samen met mijn partner op Curaçao gewoond en gewerkt in de toeristische sector. Mijn partner werkte bij een hotel en ik bij een grote touroperator waar toeristen tours konden boeken. Ook daar deed ik van alles; administratie, het opzetten van tours, het benaderen van andere tourbedrijven om toe te voegen aan ons assortiment. Op den duur zijn wij voor een periode terugverhuisd naar Nederland, om vervolgens weer naar Curaçao te verhuizen. Toen hebben wij daar voor een langere tijd gewoond.  Als operationeel manager heb ik toen samen met mijn partner hetzelfde bedrijf gereorganiseerd. We hebben alles opnieuw opgezet, met nieuwe tours, verbetering van bestaande tours, nieuw personeel, enzovoorts”.

Communicatie

Vojkan heeft altijd een passie gehad om mensen te ontzorgen en dingen voor elkaar te krijgen. Ook in zijn huidige opdracht komt dit naar voren, waarbij het begint bij goede communicatie. “Als er veranderingen zijn bijvoorbeeld rondom wijzigingen in de huisregels of landelijk, dan krijgt iedereen een nieuwsbrief. Binnenkort zal ook iedere locatie een WhatsApp groep hebben. Ook hebben we natuurlijk op elke locatie een informatiebord. Tot slot hebben we iedere woensdag een spreekuur.

Een van de eerste dingen die hij heeft opgepakt in de gemeente is het opstellen van een welkomstenvelop aan nieuwe bewoners. Hierin zit een begeleidende brief met wat wij als gemeente verwachten van de nieuwe bewoners. Wat zeker moet worden gemeld is het moment dat de levenssituatie verandert, dit is bijvoorbeeld wanneer iemand werk heeft gevonden of is gestopt met werken. Ook zit er een tijdelijk vertrekformulier in. De landelijke regel is dat Oekraïense mensen per jaar, 28 dagen in het buitenland of elders dan op de locatie zelf mogen zijn. Tot slot moeten ze ook permanent vertrek of verhuizing doorgeven. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen die de gemeente wil weten.

Energie en voldoening

“Het komt wel eens voor dat dat mensen langer weg zijn dan ze mogen en dat heeft gevolgen voor hun woning in de opvang. Gelukkig is dat maar een heel klein percentage, maar het gebeurt wel. Ook komt het wel eens voor dat er misbruik wordt gemaakt van je vertrouwen. Dat vind ik lastig om mee om te gaan. Het vertrouwen van de bewoners in het algemeen is soms lastig. In Hoogeveen was het anders, omdat ik daar vanaf het begin betrokken was bij de bewoners en ze kenden mij vanaf dag één. Binnen deze opdracht zitten sommige bewoners al 1,5 jaar in deze locatie en kennen ze mij niet. 

Het is belangrijk om een band op te bouwen en dat ze weten dat ik ze wil helpen, dan merk ik dat ze op een respectvolle manier meewerken aan wat ik van ze vraag. Het blijft gewoon een moeilijk iets om vertrouwen te winnen van mensen die er al even zijn. Ik snap de bewoners ook wel. Als jij al een tijdje niet op een locatie bent geweest als coördinator en in een keer komt vertellen wat er wel en niet mag, denken mensen ook: ‘Waarom ben je hier niet eerder geweest?’. Dat is voorheen niet goed gedaan en daar werken we nu heel hard aan”. De meeste voldoening haalt Vojkan uit dingen die lopen zoals het hoort en blije mensen. “Een lach van iemand doet heel veel, hé? Je hebt bijvoorbeeld gezinnen die ergens mee zitten. Ze komen in tranen naar je toe, maar ze gaan met een lach en geluk weer weg, omdat ik ze heb kunnen helpen”.

Nieuwe locatie voor 40 bewoners

Wat we nu hebben bereikt binnen twee maanden is al behoorlijk wat. We zijn druk bezig met de nieuwe locatie voor 40 bewoners.  Daar komt wel heel veel werk bij kijken, maar wel leuk werk! Je wil het natuurlijk goed hebben voor de mensen die straks daar komen wonen. Deze nieuwe locatie ligt op 7,5 km afstand van Wolvega. Dus ik heb voorgesteld om te gaan werken met NS-kaarten. Dan kunnen de mensen sowieso drie keer in de week kosteloos met de bus heen en weer naar Wolvega om boodschappen te doen. We krijgen daar ook fietsen voor iedereen, dus daar zijn we nu mee bezig om dat via vrijwilligers te regelen of via collega's. Als het goed is kan de nieuwe locatie binnen een week of twee open.

Terug naar toerisme

Als het project straks afloopt hoeft Vojkan niet lang na te denken over zijn vervolgstappen, de plannen liggen al klaar. “We gaan dan alles in Nederland opzeggen en op reis. Vijf maanden door Zuid-Amerika en vier maanden door Azië. Wellicht daarna werken op Bonaire of een B&B openen in Motenegro. In ieder geval weer werken in het toerisme!

Vanuit FlexIntens geen envelop met een brief waarop hij aan ons zijn permanente verhuizing of vertrek moet doorgeven, maar wij wensen Vokjan alvast alle geluk toe en we weten één ding zeker: dat hij waar dan ook gaat zorgen voor nog veel meer blije gezichten.

Ervaringen met FlexIntens

Het contact met FlexIntens ervaar ik als erg prettig en persoonlijk. Ik vond het heel prettig hoe de Recruitment Consultant met de sollicitatie is omgegaan. Ik had gesolliciteerd, er werd direct contact met mij opgenomen waarin meteen werd aangegeven dat er een match leek te zijn en ik zou worden voorgesteld. Het ging toen heel erg snel, dat weet ik nog wel. Ik dacht eigenlijk dat ik te laat was met mijn sollicitatie, maar ben blij dat dit zo snel gegaan is. Professioneel, correct, persoonlijk. Ook qua mailcontact, en toen mijn vaste contactpersoon op vakantie was en collega's het tijdelijk overnamen, dat is ook allemaal perfect gegaan. Dus ik ben erg tevreden.

Terug naar overzicht